Odkedy Tesla a Mitsubishi začali pred menej než dvadsiatimi rokmi vyvíjať prvé elektrické autá pre masový trh, zápasili tieto vozidlá s vysokými nákladmi. Situácia sa konečne obracia v ich prospech a na čele týchto zmien stojí Čína, píše agentúra Bloomberg.
Cenová vojna
V júni bolo sedem z desiatich najpredávanejších áut v Číne elektrických. Tesla od februára predajom modelu Y prekonala všetkých konkurentov v krajine. Hatchback Dolphin od automobilky BYD iba pár mesiacov od spustenia dodávok takisto z hľadiska predajov predbehol etablovaných súperov.
K tomuto vývoju situácie došlo vďaka cenovej vojne, ktorú iniciovala Tesla a bola taká drsná, že čínska vláda v júli donútila automobilky podpísať dohodu, v rámci ktorej sa zaviazali súťažiť spravodlivo a zdržať sa „neštandardných cien“. Tento druhý záväzok však o dva dni neskôr stiahla.
Boj o podiel na trhu bol nepochybne škodlivý. Predaje automobilov v Číne v prvej polovici tohto roka stále neprekročili úroveň 11,8 milióna vozidiel z roku 2018. Pokles júlových dovozov svedčí o zúfalom stave dopytu v rámci čínskej ekonomiky. Výrobcovia v snahe vyprázdniť sklady znižovali ceny na minimum. Niektoré z najväčších zliav postihli najmä benzínové autá.
Pokorené odhady
Najvýraznejším dôsledkom cenovej vojny bolo posilnenie konkurenčného postavenia elektrických vozidiel. Tesla Model 3, ktorý predtým stál dvojnásobne viac než porovnateľný stredne veľký sedan BMW AG rad 3, je teraz cenovo dostupnejšou možnosťou.
Podobne je na tom aj Dolphin od BYD, ktorý stojí približne o päťtisíc jüanov (632 eur) menej než porovnateľný kompaktný sedan, akým je Jetta/Sagitar od spoločnosti Volkswagen za 125-tisíc jüanov (15,8-tisíca eur). Tieto čísla má v Číne určite na svedomí aj skutočnosť, že elektrické vozidlá sú tu oslobodené od 10-percentnej dani z nákupu vozidla.
Vplyv týchto cien na podiel na trhu je ohromujúci. Podiel predajov elektrických vozidiel a plug-in hybridov už v Číne dosahuje úroveň 37 percent, čo je viac než sa očakávalo. Pekingu koncom roka 2019 odhadoval, že do roku 2025 to bude iba 25 percent. Firma Deloitte ešte v roku 2020 predpovedala, že toto percento sa v Číne podarí prekročiť až v druhej polovici tohto desaťročia.