Vplyvy konfliktov v Červenom mori doliehajú predovšetkým na Európu. Narušená je totiž kľúčová dopravná spojnica s Áziou. Ak sa situáciu nepodarí rýchlo vyriešiť, hrozí, že Európa bude ešte viac ekonomicky zaostávať za Spojenými štátmi.
Napísal to ekonomický denník The Wall Street Journal.
Útoky povstaleckých Husíov donútili mnohých námorných dopravcov, aby sa začali Červenému moru vyhýbať a posielali svoje plavidlá okolo južného cípu Afriky. To je nielen dlhšie, ale najmä drahšie.
Maloobchodníci sa obávajú, že im začnú dochádzať zásoby, ktoré po istý čas nebude čím nahradiť, keď je náklad ešte na lodi. Niektoré fabriky už tiež pozastavili prácu pre nedostatok potrebných dielov.
Ocitnutie sa v recesii
Analytici sa domnievajú, že ak útoky v Červenom mori rýchlo neustanú, nedostatok tovaru začne znovu tlačiť nahor infláciu. Európa si jej pritom v posledných dvoch rokoch pre pandémiu a potom vojnu na Ukrajine užila viac ako dosť. V niektorých krajinách bola inflácia dokonca najvyššia zhruba za 40 rokov.
Ekonómovia zo spoločnosti Allianz Trade vypočítali, že zdvojnásobenie nákladov na prepravu trvajúce viac ako tri mesiace by mohlo zvýšiť mieru inflácie v eurozóne o tri štvrte percentuálneho bodu a znížiť rast ekonomiky takmer o jeden percentuálny bod. Keďže ekonomika eurozóny už je oslabená, môže sa podľa nich tento rok veľmi ľahko ocitnúť v recesii.
Inflácia v eurozóne sa pred koncom minulého roka začala opäť zvyšovať a v decembri sa dostala na 2,9 percenta. V čase vrcholu, čo bolo v tomto cykle v októbri 2022, sa dostala až na 10,6 percenta. To bol rekord za dobu existencie eurozóny.
Problém nedostatku kontajnerov
Pred zhoršením vývoja pritom varuje tiež organizácia Sea-Intelligence, ktorá pôsobí ako poradca pre námorné firmy.
Tá podľa serveru televízie CNBC uviedla, že útoky v Červenom mori už predstavujú pre námornú dopravu zásadnejší problém, ako aký predstavovala počiatočná fáza pandémie.
Väčší dosah na dodávateľské reťazce mal v posledných rokoch len incident v Suezskom prielive, kde v roku 2021 uviazla veľká kontajnerová loď Ever Given, a zhruba na týždeň tak prieplav zablokovala.
Znovu sa tak objavuje problém nedostatku kontajnerov. Tým, ako sú lode nútené oboplávať Afriku, mnoho kontajnerov je dlhší čas nedostupných na prepravu ďalšieho tovaru. Ďalšie lode potom musia čakať, kým sa vrátia kontajnery, ktoré zostali na ceste dlhší čas, ako sa pôvodne plánovalo.
Oveľa menšie ťažkosti
WSJ upozorňuje, že Európa sa za posledné tri roky potýka už s druhým vážnym problémom vo svojom susedstve - tým prvým je vojna na Ukrajine a jej vplyvy na okolie.
Naproti tomu Spojené štáty len všetko sledujú z diaľky, bez ohľadu na to, že z krízy v energetickom sektore, ktorá Európu tvrdo zasiahla, Amerika vyšla silnejšie. Zvýšila ťažbu plynu, ktorý teraz v skvapalnenej forme vyváža do Európy.
Ťažkosti v Červenom mori a Suezskom prielive sa tiež Spojených štátov dotýkajú oveľa menej ako Európy.