Nákupy na internete na Slovensku prvýkrát v histórii prekonali hranicu dvoch miliárd eur. Výška medziročného rastu je prekvapením najmä vzhľadom na predchádzajúci ,,skokový" nárast o 29 percent v roku 2020. Významne rástli aj kategórie, ktoré majú bližšie ku kamenným ako k on-line obchodom. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Heureka.

Extrémny objem obratu

Objem on-line nákupov na Slovensku v roku 2021 dosiahol 2,08 miliardy eur. Rast bol výrazný najmä v prvom kvartáli, keď dosiahol až 65 percent, na čom sa výrazne podieľala najmä pandémia. V ďalších kvartáloch dosiahol vždy rast medzi 5 až 8 percent.

V Česku narástol vlani e-commerce 14 percent po predchádzajúcom rekordnom raste 26 percent v roku 2020. V poslednom kvartáli minulého roka však zaznamenal medziročný prepad spôsobený skutočne extrémnym objemom obratu e-commerce v roku 2020 z dôvodu jesenného lockdownu.

,,Vyšší rast nákupov na internete v ostatných dvoch rokoch na Slovensku spôsobuje, že sa postupne približuje k hodnotám českého e-commerce, ktorý je jeden z najvyspelejších v krajinách strednej a východnej Európy," povedal Tomáš Braverman z Heureka Group, kam patrí aj nákupný poradca Heureka.sk.

Ako stráviť čas cez lockdown

Najväčší nárast zaznamenali kategórie, ktoré do on-line nákupov presunula pandémia. ,,Medzi top piatimi kategóriami sú až tri, ktoré nie sú pre on-line nákupy štandardné. Ide o oblečenie, nábytok a potraviny. Predovšetkým oblečenie zaznamenalo okrem slabšieho októbra vo všetkých mesiacoch minulého roka dvojciferný rast," informoval Braverman.

V uplynulom roku sa mimoriadne darilo ručnému náradiu (+90 percent), čo súvisí najmä s tým, že ľudia sa snažili využiť zákaz vychádzania a lockdown na rekonštrukcie svojich príbytkov alebo prácu v záhrade. Rovnako výrazný nárast (+70 percent) zaznamenala kategória spoločenských hier, ktorá výrazne rástla už v minulom roku. Kategória kancelárskeho zariadenia či techniky narástla (+40 percent) v súvislosti s prechodom na home office.

Ľudia však začali na internete výraznejšie nakupovať aj krmivo pre psy (+34 percent) či pneumatiky (+30 percent). Prekvapujúco jedna z najviac rastúcich kategórií bola, rovnako ako aj v Česku, kategória investičného zlata a striebra.

Investičné príležitosti

,,V obdobiach zvýšených obáv spotrebitelia obmedzujú svoju spotrebu a myslia viac na budúcnosť. Tí, ktorým pandémia z peňaženky neodkrojila, tak hľadali investičné príležitosti, medzi ktoré patrí v našom regióne aj obľúbené zlato a striebro," doplnil Braverman.

Jednou z možných prekážok roku 2022 bude podľa Bravermana nastávajúca kríza v dodávateľsko-odberateľskom reťazci. ,,Na druhej strane eshopy s unikátnym sortimentom a tí, ktorých kríza dodávateľov nezasiahne, sa budú rozhliadať po tom, ako preraziť v zahraničí. Nezastaviteľným trendom je rastúca popularita marketplace, ktorá opätovne významne vzrastie, a to tak zo strany zákazníkov, ako aj zapojených predajcov," dodal Braverman.

Heureka Group pôsobí v deviatich krajinách strednej a východnej Európy a ponúka sortiment z viac než 55 000 internetových obchodov.

Simona Kijonková, Tomáš Havryluk a Michal Meško
Neprehliadnite

E-commerce ako nezastaviteľný stroj. Šéfovia najväčších hráčov hovoria o výzvach a budúcnosti