Predstavenie zamýšľanej fúzie Slovenskej televízie a rozhlasu bola pre ministra kultúry zrejme dobrá politická lekcia, keď je lepšie ponechať si názor pre seba. Ak by rýchlo nevyvrátil úvahu o rušení Rádia_FM, celá diskusia o transformácii médií verejnej služby sa mohla zvrhnúť iba na túto „maličkosť“. Poučením azda bude, že priority v kultúrnom rezorte sa nebudú určovať podľa osobných dojmologických postojov, ale na základe odbornejšieho poznania inštitúcií.
Prirovnať alternatívny hudobný okruh ku komerčným rádiám je ako porovnávať katedru grafiky VŠVÚ a vydavateľa Macka Pusíka. Ale preč od Rádia_FM. Bolo nevyhnutné, aby ministerstvo kultúry začalo konať. Z STV je čoraz väčšia diera s čoraz vyššou plánovanou stratou a bez schopnosti vedenia manažovať ekonomicky aj politicky nezávislú televíziu. Š. Nižňanský ju doviedol do takého stavu, že pre inštitúciu bude akceptovateľným spasením, ak ho politika úplne bez ostychu odstráni. Veď napokon, vďaka ničomu inému ako politike sa generál Mlynskej doliny do svojej funkcie aj dostal. Je smiešne, ak sa Rada STV či práve poslanci Smeru-SD bez toho, aby videli nový návrh zákona, obávajú straty nezávislosti médií verejnej služby.
Zlúčenie televízie s rozhlasom má logiku – uľahčí zdieľanie priestorov a niektorých technológií, ku ktorým by v prípade zachovania úplnej autonómie televízie a rozhlasu zrejme nikdy nedošlo. Konštatovanie, že chorá televízia „nakazí“ zdravý rozhlas, je povrchné. Rozhlas je síce zdravší ako STV, no taktiež sídli v obrovskom sídle a nemá na poriadny technologický rozvoj.
Pri zachovaní určitej autonómie oboch médií si obe môžu naďalej žiť vlastným životom. Hlavné riziko, plynúce zo spojenia, je jednoduchšia možnosť trafiť dve verejnoprávne muchy jednou ranou cez nomináciu politického kádra. V budúcnosti bude stačiť, aby prišiel už len jeden manažér formátu Štefana Nižňanského a zdecimoval rovno dve inštitúcie.
Viac o detailoch plánovanej fúzie televízie a rozhlasu si prečítajte v aktuálnom TRENDE č. 42.
Bezplatný celý eTREND, kniha ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.