Keď minulý rok železnice rušili dopravu na piatich tratiach, bola medzi nimi aj lokálka z Bánoviec nad Ondavou do Veľkých Kapušian. Železnice tvrdili, že vlaky nie sú dostatočne vyťažené. Zrušenie lokálky napriek tomu vyvolalo protesty, keďže na rozdiel od iných tratí tu nepremávali pozdĺž trate autobusy. Kriticky sa vtedy vyjadril aj Košický samosprávny kraj.
Dvadsaťšesťkilometrová trať, po ktorej už minulý rok jazdili len dva vlaky v pracovné dni a nedele, sa aj preto nakoniec minulý september ocitla na rokovaní vlády, keď kabinet Roberta Fica podnikol jedno zo svojich výjazdových zasadnutí do Michaloviec. V tom čase ešte lokálka fungovala, železnice však boli pevne rozhodnuté ju od decembra stopnúť. Vláda už verdikt o zastavení dopravy nezvrátila, Zemplínčanom však nakoniec sľúbila, že rozhodnutie sa opäť prehodnotí pri marcovej zmene cestovného poriadku.
Formuláciou, ktorú si kabinet na sľub zvolil, si však nechal otvorené zadné dvierka. Ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi priamo nenakázal vlaky znovu zaviesť, namiesto toho použil sofistikovanú formuláciu „prehodnotiť grafikon železničných tratí pre znovuobnovenie trate č. 195 Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany“.
A očividne zadné dvierka aj využil. Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v týchto dňoch zverejnil marcové zmeny cestovného poriadku, vlaky sa však neobnovili. „Aj po opätovnej analýze sme dospeli k názoru, že obnovenie verejnej železničnej osobnej dopravy na tejto trase je neefektívne. Rozhodnutie o nasadení vlakov vždy vychádza zo záujmu cestujúcich. Ak nie je identifikovaný záujem zo strany cestujúcich, je nutné pristupovať k takýmto nepopulárnym opatreniam na získanie vlakových kilometrov pre viac vyťažené trate. Slovensko dnes nemá peniaze dotovať prázdne vlaky a podstatne účelnejšie je posilňovať tie trate, ktoré využíva veľa ľudí,“ tvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Železnice tvrdili, že lokálka nebola efektívna. "Vzhľadom na vyťaženosť vlakov a počty prepravených cestujúcich na tejto trati (denný počet prepravených cestujúcich sa pohyboval od 129 do 148 cestujúcich) si objednávateľ neobjednal pre GVD 2012/2013 žiadne dopravné výkony v železničnej osobnej doprave," uviedla šéfka komunikačného odboru ZSSK Slavomíra Šubrtová. Tieto čísla sú z roku 2010, keď po trati chodilo päť vlakov denne. Neskôr, keď už spoje boli len dva, počet cestujúcich klesol na 75. Údaje poskytla pre železnice žilinská súkromná firma Výskumný ústav dopravný, ktorá sa živí analýzami pre ministerstvo dopravy.
Obyvatelia Veľkých Kapušian využívali vlaky do Bánoviec nad Ondavou obvykle vtedy, keď chceli prestupovať na ďalšie železničné spoje napríklad do Trebišova, Košíc či Michaloviec. Do Michaloviec mali a stále aj majú priame autobusové spojenie. Do Bánoviec z Veľkých Kapušian vedú zlé cesty, kraj sa sťažoval, že by musel pri nahradení vlakov autobusmi jeden úsek udržiavať aj v zime a navyše opraviť, čo by ho vraj stálo okolo 700-tisíc eur. Vlaky sa na tejto trati zrušili už v roku 2003 a obnovili sa po veľmi podobných protestoch. Tentoraz kraj preorganizoval autobusovú dopravu, nie však paralelne pri trati, ale do iných miest. Železnice hovoria, že pri tak malom počte cestujúcich by mali autobusy stačiť.
Koľko sa zrušením dopravy pre štát usporí, nie je úplne jasné. Štát síce ušetrí na prevádzke dvoch vlakov, získané "vlakokilometre" sa však pridali na iné trate, kde budú tiež stratové, aj keď možno menej (na Slovensku nie je zisková žiadna trať). Podstatnú časť nákladov na tejto trati podľa údajov, s ktorými pracovala analýza INESS, netvorili náklady na premávku lokálky, ale udržiavanie trate, čo má na starosti správca infraštruktúry ŽSR. Ten by sa teoreticky mohol prestať o trať starať, zrejme sa tak ale nestane. Nejde totiž o úplne klasickú lokálku ako napríklad do Spišského Podhradia či Banskej Štiavnice. Trať bola v roku 1990 elektrifikovaná a popri nej vedie širokorozchodná železnica na Ukrajinu. Slovenský rozchod pokračuje až do pohraničnej stanice Maťovce, tam však už osobná doprava nefungovala.
Zdroj: Flickr.com
Ilustračné foto - Flickr.com