Ak trh s ropou ponúka informácie o stave ekonomiky, je to cez prizmu dvoch ropných produktov: nafty a solventnej nafty. Do Európy však v súčasnosti chodia zlé správy.

Tradičné palivá poháňajú nákladné autá, vlaky, lode; sú nevyhnutné pre priemyselné odvetvia vrátane poľnohospodárstva a stavebníctva, ale aj v petrochemickom sektore na výrobu všetkého od lekárskeho vybavenia až po žuvačky. Bloomberg informuje, že ročná spotreba oboch ropných produktov má v krajinách OECD tento rok klesnúť, pričom nafta dosiahne najnižšiu úroveň od roku 1975. „Slabý hospodársky rast Európy tvrdo zasiahol výrobný sektor,“ povedal viceprezident pre rafinérske, chemické a ropné trhy v poradenskej spoločnosti Wood Mackenzie Alan Gelder. To znižuje „dopyt po benzíne ako petrochemickej surovine a motorovej nafte na výrobu a pohyb tovaru“, dodal.

Očakáva sa aj celosvetový pokles spotreby týchto dvoch druhov palív v tomto roku; o viac ako pol milióna barelov denne menej v porovnaní s úrovňami spred pandémie. To bude pravdepodobne mať dominový efekt na ekonomiky a ropné trhy po celom svete.

Spotreba nafty má tento rok v porovnaní s rokom 2021 klesnúť o viac ako štvrtinu na 844-tisíc barelov denne, čo je najnižšia hodnota za posledných 48 rokov, tvrdí analytik trhu s ropou z Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA) Ciaran Healy. Výrobca OMV znížil svoju prognózu využívania etylénovej jednotky v Európe.

Petrochemický gigant BASF medzitým ohlásil spomalenie chemickej výroby v dôsledku „nižšieho dopytu spôsobeného vysokou infláciou, zvýšených úrokových sadzieb a opätovného rastu cien zemného plynu“. Najnovšie údaje v piatich najväčších ekonomikách kontinentu, teda v Nemecku, Francúzsku, Spojenom kráľovstve, Taliansku a Španielsku, naznačujú, že dopyt po naftovom palive klesá.

Celkovo sa dopyt po nafte v rámci OECD v Európe tento rok zníži o približne 380-tisíc barelov denne v porovnaní s úrovňou z roku 2019 pred vypuknutím pandémie koronavírusu, uvádza IEA.

Situácia vo zvyšku sveta je iná. Dopyt v Číne rastie aj napriek ťažkostiam v sektore nehnuteľností: od januára do augusta tohto roku vzrástol dopyt po nafte o 40 percent v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2019 a spotreba nafty sa v rovnakom období viac ako zdvojnásobila. „Čína má niektoré najefektívnejšie dodávateľské reťazce, takže ceny hotových čínskych produktov sú v porovnaní s inými krajinami mimoriadne konkurencieschopné,“ povedala vedúca analýz ázijských komoditných trhov spoločnosti ICIS Amber Liu.

V Spojených štátoch dopyt po nafte a vykurovacom oleji v posledných týždňoch klesol pod sezónne normy. Napriek tomu sektor nákladnej dopravy vykazuje známky oživenia a stúpa aj nákladná železničná doprava, uvádzajú analytici JPMorgan.

Pokiaľ ide o Európu, „výhľad na rok 2024 zostáva pre oba produkty slabý,“ dodal Alan Gelder.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke montážna linka modelu automobilu Land Rover Defender vo výrobnom závode Jaguar Land Rover v Nitre v stredu 25. októbra 2023. Nitriansky závod Jaguar Land Rover začne ešte v priebehu tohto desaťročia vyrábať elektrické vozidlá. Ide o súčasť plánu transformácie závodov britskej automobilky po celom svete v hodnote viac než 17 miliárd eur. Pri príležitosti piateho výročia otvorenia závodu v Nitre to oznámila výkonná riaditeľka priemyselných činností z britskej centrály spoločnosti Barbara
Neprehliadnite

Mnohé krajiny stále lipnú na benzíne. Trh s elektromobilmi smeruje ku kolapsu