Augustová stopka pre rozhodujúcu časť výroby v Dusle Šaľa bola plánovanou odstávkou. Otázky však vyvolal fakt, že návrat k plnej výrobe sa v septembri napokon nekonal, fabrika fungovala v dôsledku vysokých cien plynu len na úrovni takzvaného technického minima. Vyrábali sa pritom iba niektoré artikle, žiadaná prímes do naftových motorov AdBlue k nim však nepatrila. Najväčšie obavy budilo, či ho bude k dispozícii dostatok, predovšetkým pre fungovanie nákladnej či autobusovej dopravy. Šalianska fabrika totiž patrí k jeho najvýznamnejším producentom a vyrába ho ako vedľajší produkt popri minerálnych hnojivách, ktorých sa tiež dotkol produkčný útlm.

Štandardné objemy

Výrobu AdBlue znížili či zastavili aj viaceré európske podniky. Donútil ich k tomu rovnaký dôvod, pre ktorý Duslo váhalo s obnovením produkcie – enormný nárast cien plynu, ktorý je hlavnou výrobnou surovinou. Výrobu v lete zastavil aj najväčší nemecký producent Stickstoffwerke Piesteritz, ktorý svoju mesačnú stratu pri plnej prevádzke a daných cenách plynu vyčíslil na 100 miliónov eur. Podľa týždenníka The Economist bola napokon v septembri produkcia podniku obnovená na 45 percent.

Kým sa v prvej polovici októbra objavovali správy o tom, že šaliansky podnik stále pauzuje, v druhej polovici mesiaca reštartovali podľa generálneho riaditeľa Petra Bláhu výrobu aj v Dusle, a to v štandardných objemoch. Čakanie na to, aké kroky vláda na pomoc firmám podnikne, sa ukázalo nekonečné. „Na vládu Slovenskej republiky je zbytočné čakať. Mám pocit, že priemysel je pre ňu nechcené dieťa,“ konštatuje P. Bláha.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa