Finančná situácia emirátu Dubaj opäť zneisťuje investorov. Obavy vyvolali správy o pripravovaných plánoch na reštrukturalizáciu dlhu. Definitívne riešenie je zatiaľ v nedohľadne.

Slabé vyhliadky

Najnovšiu vlnu nervozity spôsobil správy blízkovýchodnej agentúry Zawya Dow Jones o pripravovaných návrhoch na splatenie dlhu štátnym konglomerátom Dubai World. Podľa nich uvažuje firma v súvislosti s reštrukturalizáciou dlhu 22 miliárd dolárov o dvoch alternatívach.

Prvá možnosť počíta so zaplatením 60 percent dlhu. Ponuka podľa agentúry neráta s vyplácaním úrokov, pričom dlh by bol uhradený až o sedem rokov. No veritelia by dostali štátne garancie.

Ani druhá možnosť z pohľadu investorov nevyzerá veľmi lákavo. Dostali by síce späť celú dlžnú sumu, ale až 40 percent z nej by bolo v aktívach dcérskej developerskej spoločnosti Nakheel. Tá stojí napríklad za projektmi výstavby umelých ostrovov v tvare palmy či mapy sveta.

Pochybnosti ostali

Predstavitelia Dubaja, ktorý je jedným zo siedmych emirátov tvoriacich Spojené arabské emiráty, podľa zahraničných médií správy agentúry dementovali. Oficiálny návrh na reštrukturalizáciu dlhu vraj možno očakávať až na prelome marca a apríla.

No ani toto vyhlásenie investorov neupokojilo. Cena päťročných úverových swapov (CDS) na dlhopisy dubajskej vlády sa v pondelok vyšplhala na 650 bázických bodov, čo je najvyššia úroveň od marca minulého roku. To znamená, že poistenie dubajského dlhu v objeme 10 miliárd dolárov na päť rokov by pri tejto hodnote stálo 650 tisíc dolárov. Len pred mesiacom by pritom rovnaké poistenie vyšlo na 421 tisíc, pripomína denník Wall Street Journal.

Za nervozitou investorov stojí fakt, že emirát nerozptýlil obavy týkajúce sa nesplatenia záväzkov. I dlho trvajúce rokovania s veriteľskými bankami, ktoré zatiaľ nepriniesli žiadne konkrétne návrhy. „Napriek tomu, že fámy o reštrukturalizácii dubajské orgány popreli, naďalej pretrváva vysoké riziko hlbokých škrtov a odkladanie termínu splatnosti,“ cituje agentúra Reuters zo správy pre klientov spoločnosti Goldman Sachs.

Situáciu nenechal bez povšimnutia ani britský minister obchodu Peter Mandelson. Upozornil, že Dubaj musí dosiahnuť „férovú dohodu“. Postupovať má pritom opatrne a otvorene, nie však príliš pomaly. „Dubaj si musí byť vedomý faktu, že to ako vyrieši svoje problémy ovplyvní jeho reputáciu a získavanie investícií zo zámoria v budúcnosti,“ cituje ho denník Financial Times.

Novembrové prekvapenie

Problémy Dubaja so splácaním dlhu sa vynorili v novembri minulého roku, keď štátny holding Dubai World a jeho dcérska spoločnosť Nakheel požiadali veriteľov o polročný odklad splátok dlhu. Súčasťou holdingu je napríklad aj dubajský prevádzkovateľ prístavov DP World, ktorý sa ešte koncom roku 2005 dohodol na kúpe britskej spoločnosti Peninsular & Oriental (P&O) Steam Navigation. V rámci obchodu získal aj viacero amerických prístavných terminálov, no tie o rok neskôr pod tlakom amerických politikov predal. Kongres sa totiž obával o národnú bezpečnosť.

Bankrot hroziaci Dubaju v decembri odvrátil susedný emirát Abú Zabí. Jeho vláda poskytla mu poskytla injekciu desať miliárd dolárov. Štyri miliardy použil Dubaj na uhradenie splatných islamských dlhopisov. Ďalšie peniaze mali smerovať na vyplatenie stavebných firiem a ďalších dodávateľov, i na prevádzkové náklady.

Foto na titulke - Flickr.com