Od vypuknutia pandémie nového koronavírusu rástol počet slovenských domén s touto témou. V roku 2020 sa nové domény venovali predovšetkým informovanosti o chorobe Covid-19, druhá vlna pandémie koncom vlaňajška a začiatkom tohto roka však priniesla zmenu. V doménach prevládali skôr slová, ktoré súviseli s prísnejšími opatreniami, testovaním či vakcináciou. Informovala o tom spoločnosť SK-NIC, ktorá je správcom domén s koncovkou .sk.
Podľa spoločnosti to svedčí o tom, že zrejme už obyvatelia vedia, čo je nový koronavírus, avšak aké opatrenia práve platia a čo robiť v prípade nákazy, im už také jasné nie je.
V prvej polovici vlaňajška vzniklo zhruba 1 300 domén súvisiacich s ochorením Covid-19. Najčastejšie obsahovali slová ako corona, Covid-19, antibakterial, anticovid, antikoronavírus, ako sa nenakaziť či dezinfekcia. Okrem toho sa vyskytovali aj výrazy ako výroba rúšok, ochrana tváre, respirátory, corona test, donáška jedla, rozvoz tovarov a nákupov, pomoc rodičom, dôchodcom, susedom či virtuálne učenie.
Počet útokov s falošnou hlavičkou e-mailu sa zdvojnásobil, upozorňujú experti
Počas prvého polroka 2020 zaznamenala spoločnosť explóziu v počte takýchto domén, kým o rok neskôr už bol záujem o registráciu menší. ,,V prvej polovici roka 2021 sme zaznamenali iba 251 zaregistrovaných domén," podotkla spoločnosť. Takisto sa zmenil aj charakter slov v doménach, najčastejšie sa vyskytovali výrazy ako FFP, maska, očkovanie, vakcína či PCR.
Spoločnosť zhrnula, že najväčší záujem o nové domény zaznamenala v marci vlaňajška, teda v čase vypuknutia pandémie. Vtedy bolo zaregistrovaných 774 domén s témou Covid-19, čiže 60 percent všetkých takýchto domén z prvej vlny pandémie. ,,V roku 2021 sme najväčší nárast zaznamenali v januári, keď bolo zaregistrovaných 80 domén," spresnila spoločnosť s tým, že v tomto mesiaci teda išlo o 32 percent všetkých takýchto domén z druhej vlny pandémie.
,,Zaujímavé je tiež skonštatovať, že kým v prvej polovici roka 2020 tvorili Covid-19 domény 3,2 percenta všetkých nových registrácií .sk domén, v roku 2021 to bolo už len 0,6 percenta," podotkla tiež spoločnosť.