„Prvé vypočutie čiernej skrinky nájdenej vo štvrtok ukazuje, že pilot prítomný v kabíne použil automatického pilota na navedenie lietadla na klesanie do výšky 100 stôp (asi 30 metrov). Potom niekoľkokrát pri klesaní pilot zmenil nastavenie automatického pilota, aby klesajúce lietadlo zvýšilo rýchlosť,“ uviedol vo vyhlásení francúzsky vyšetrovací úrad BEA. Presný priebeh osudného letu ďalej zostavuje.

Druhá čierna skrinka, ktorá bola objavená v troskách vo štvrtok, zaznamenáva letové parametre, ako je výška letu či rýchlosť stroja. Krátko po nešťastí 24. marca sa našla prvá čierna skrinka. Tá zaznamenáva rozhovory medzi pilotmi, komunikáciu s leteckými dispečermi a všetky ďalšie zvuky v kabíne.

Analýza prvej skrinky ukázala, že pád lietadla typu A320 spoločnosti Germanwings najskôr spôsobil druhý pilot. Nevpustil podľa francúzskej prokuratúry kapitána do pilotnej kabíny a stroj naviedol na kurz, ktorý sa skončil nárazom do horského masívu. Následné vyšetrovanie ukázalo pravdepodobné psychické problémy 27-ročného druhého pilota Andreasa Lubitza, ktorý sa asi rozhodol spáchať samovraždu a pritom zabiť ostatných 149 osôb na palube lietadla.

Nemeckí vyšetrovatelia prehľadali ordinácie piatich lekárov, u ktorých A. Lubitz hľadal pomoc, uviedol v piatok podľa agentúry Reuters nemecký týždenník Der Spiegel v článku, ktorý uverejní v sobotu. Zaistili pritom zdravotné záznamy týkajúce sa mladého kopilota.

Po zverejnení dohadov okolo A. Lubitza sa vyšetrovateľom prihlásilo niekoľko lekárov, ktorých muž kontaktoval. Obrátil sa podľa časopisu Der Spiegel na neurológov a psychiatrov. K správe týždenníka sa zatiaľ nevyjadril žiadny predstaviteľ úradov v Düsseldorfe, kde kopilot žil.

Lietadlo typu A320 dcérskej spoločnosti nemeckej Lufthansy vzlietlo 24. marca dopoludnia z Barcelony a mierilo do Düsseldorfu. Na palube bol hlavný pilot, kopilot, štyri letušky a 144 cestujúcich, predovšetkým zo Španielska a z Nemecka. Bolo medzi nimi napríklad aj 16 gymnazistov z mesta Haltern am See a ich dve učiteľky.

Niektoré letecké spoločnosti už na základe prvých výsledkov vyšetrovania nariadili, aby v čase letu boli v pilotnej kabíne lietadla vždy najmenej dvaja ľudia. Európska agentúra pre bezpečnosť civilného letectva (EASA) minulý týždeň vydala v tomto smere rovnaké odporúčanie všetkým leteckým prepravcom.

Ak si jeden z pilotov potrebuje počas letu odskočiť napríklad na toaletu, musí podľa nových pravidiel do pilotnej kabíny prísť na dobu jeho neprítomnosti niekto z palubného personálu. Podobnými pravidlami sa veľa leteckých spoločností riadili už pred pádom airbusu Germanwings – boli medzi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a írsky Ryanair.