Reťazec dm drogerie markt, ktorý podniká aj v Českej a Slovenskej republike, získal v Nemecku anticenu Zlatý kôl v plote. Jeho tvorcom sa zdá, že firma balením produktov podporuje rodové klišé. Na svojom webe o tom píše týždenník Der Spiegel.
Rozdeľovanie pohlavia
Jeden sprchový gél v ružovej, jeden vo svetlo modrej. Musí tento výrobok farbou odpovedať pohlaviu toho, kto ho použije? Podľa združenia z Bonnu, ktoré za anticenou udeľovanú od roku 2017 stojí, je to zbytočné. Jej udelením chce prispievať k „podpore slobody voľby nad rámec obmedzujúcich stereotypov“.
Drogéria sa do hľadáčiku združenia dostala preto, že podľa jeho zistenia cieli rad výrobkov na určité pohlavie. Začína to vraj u malých detí.
Na Slovensku muž alebo žena, zapísať si pohlavie X do dokladu v SR nie je možné
„Povedzte nám, čo má vaše dieťa medzi nožičkami, my vám povieme, aké má používať cumlíky, handričky, fľaštičky na pitie a podbradníky.“ Takto podľa združenia dm obmedzuje rodičov.
Rodová neutralita
Spoločnosť sa proti výčitkám iniciátorov anticeny ohradila. Niektoré z kritizovaných produktov podľa nej už v ponuke dlhšiu dobu nie sú. Riaditeľka Kerstin Erbeová k tomu povedala, že firma zákazníkom vždy odporúča, aby sa rozhodli pre taký produkt, z ktorého majú oni a hlavne deti najlepší pocit.
Firma tiež na svoju obranu uviedla, že sa riadi potrebami zákazníkov: „Napríklad pri kojeneckých a detských produktoch sme zistili, že väčšina našich zákazníkov chce, aby dievčatá a chlapci mali známe farebné schémy a dizajn.“ Sortiment samozrejme zahŕňa tiež produkty „v rodovo neutrálnych farbách“, dodáva dm.
V roku svojho vzniku získali anticenu Zlatý kôl v plote čítanky pre dievčatá (s poníkmi a princeznami) a pre chlapcov (s pirátmi a policajtmi).