Nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva sa dohodol s bývalým dopravcom Slovak Lines na spolupráci formou subdodávky.
Juraj Droba: Arriva situáciu nezvláda, v hre sú tri scenáre
Na sociálnej sieti o tom informoval predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba s tým, vďaka tomu vo veľmi krátkom čase dôjde k plnému obnoveniu prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji.
,,Veľmi sa teším, že naša iniciatíva dostať za jeden rokovací stôl nového a predchádzajúceho dopravcu, viedla k úspešnému záveru. Arriva naďalej zostáva dopravcom poskytujúcim služby pre samosprávny kraj. Slovak Lines bude formou subdodávky poskytovať svoje kapacity na vybraných linkách," napísal J. Droba.
Ako podotkol, dopravcovia intenzívne rokovali od minulého týždňa. Šéf BSK priznal, že uplynulé týždne boli pre výpadky regionálnych autobusov traumatizujúce.
Arriva nezvládla situáciu
Droba ešte koncom novembra vyhlásil, že Arriva nezvláda situáciu v kraji s tým, že v hre sú tri možné riešenia problému. Prvým je rokovanie Arrivy s potenciálnymi subdodávateľmi, druhým je pokračovanie v súčasnom tempe, kde dopravca bude naberať vodičov postupne a trvať to bude niekoľko týždňov, a tretím je vypovedanie zmluvy s Arrivou.
Vedenie kraja videlo momentálne za najschodnejšie riešenie rokovanie s potenciálnymi subdodávateľmi pre vykrytie určitého percenta výpadkov spojov. Ak by sa Arriva s nejakým subdodávateľom dohodla, Droba odhadoval okamžité vyriešenie situácie. ,,Jazdilo by 90 a viac percent spojov," poznamenal.
Poučenie z kauzy Arriva: Tendre na dopravcov si žiadajú redizajn
Arriva má od polovice novembra, keď začala prevádzkovať prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji, problém s nedostatkom vodičov. Chýbalo jej ich okolo 100. Prejavuje sa to vo výpadkoch viacerých spojov. BSK bude dopravcu za to sankcionovať. Pokuty majú pribúdať každým dňom, pokiaľ nebude dosiahnutá 90-percentná dopravná obslužnosť.
Šoférov zháňali aj v zahraničí
Nový dopravca od začiatku deklaroval snahu problém vyriešiť. Nových vodičov sa snaží prilákať aj na vysoký náborový príspevok. Šoférov zháňa i v zahraničí. Výpadky sa mu však nedarí naplno odstrániť.
Bitka o šoférov v Bratislave a okolí vrcholí: Arriva už robí nábor aj v Uzbekistane
Slovak Lines pred pár dňami ponúkol Arrive i kraju pomoc. Bývalý dopravca však priznal, že aktuálne nezamestnáva a nedisponuje žiadnymi voľnými vodičmi.
,,Sme však po uzavretí dohody pripravení osloviť všetkých bývalých zamestnancov, ktorí sa rozhodli neprijať pracovné ponuky nového dopravcu. Nedokážeme predikovať, nakoľko budeme úspešní, vieme však, že je tu reálna šanca na zvrátenie negatívneho stavu," skonštatoval pre TASR hovorca Slovak Lines Štefan Bako.
Rokovania pokračujú
Riaditeľka pre marketing a obchod spoločnosti Arriva na Slovensku Petra Helecz na margo dohody so Slovak Lines pre TASR uviedla, že v rokovaniach s dopravcami, ktorí deklarujú, že vedia zabezpečiť vodičov, pokračujú.
,,Týka sa to aj pôvodného dopravcu. Verejnosť budeme o podrobnostiach dohody informovať až potom, čo k nej dospejeme a podpíšeme zmluvy, v ktorých budú okrem iného stanovené aj presné termíny, od kedy začnú voziť cestujúcich v Bratislavskom kraji vodiči zazmluvnení subdodávateľmi a presné počty vodičov," uviedla.
Slovak Lines vydiera bratislavskú župu aj Arrivu, tie sa len prizerajú
Úloha subdodávateľov
Takéto zmluvné podmienky podľa nej platia aj v prípade vodičov mikrobusov, ktoré vozia cestujúcich v niektorých obciach Bratislavského kraja už dva týždne. ,,V každom prípade vodiči subdodávateľov sú a aj v budúcnosti budú nasadzovaní výhradne na tie spoje, ktoré v momente podpisu zmluvy nebudú obsluhované nami," poznamenala.
Úloha Slovak Lines je, ako tvrdí, rovnaká ako úloha všetkých ostatných subdodávateľov, s ktorými Arriva rokuje. ,,Zmluvne sa zaviazať, že konkrétny počet vodičov začne od zmluvne stanoveného dátumu voziť cestujúcich na spojoch, ktoré im určí Arriva," uviedla.