Vážení čitatelia,
politikov zakotvenie tradičného manželstva muža a ženy do slovenskej ústavy veľa nestojí. Odpusťte ten výraz, ale iný sa sem nehodí - ich Kecy o rodine vyznievajú ešte prázdnejšie pri podrobnejšom pohľade na podporu rodiny zo strany štátu v minulých rokoch. Pretože vlády, a aktuálne najmä vláda vedená Smerom-SD podporu skôr okresávali. A na možnosti ako je napríklad spoločné daňové priznanie manželov v Poľsku alebo náklady na firemné škôlky ako uznateľné daňové výdavky v Česku môžeme u nás rovno zabudnúť.
Lepšie to bohužiaľ nie je ani so slovenským zdravotníctvom. Tentoraz ale v článku Zdravotníctvo sa mení, aby prežilo riešime vplyv nových technológií a progresívnych liečebných postupov na jeho úroveň. Ak sa na to nájdu peniaze. Slovensko je totiž podľa Eurostatu krajinou, kde treba očakávať najväčší nárast výdavkov na zdravotníctvo. Rizikom je ale predovšetkým riadenie zdravotníctva.
O tom, čo s nami urobia nové technológie už v najbližších rokoch, sú aj ďalšie mimoriadne zaujímavé články. Pokračovanie nášho seriálu Ako zlepšiť predaj s titulkom Cesta do hlbín zákazníkovej duše predstavuje viaceré možnosti moderných technológií, napríklad digitálnych kamier, ktoré zachytávajú, kde v predajni sa kupujúci najviac zdržia. Podľa toho možno prispôsobiť umiestnenie tovaru. Ako sa dajú využiť vernostné systémy so zákazníckymi kartami a že zďaleka nie pre všetky firmy sú vhodné, to sa zasa dočítate v článku Nákupný striptíz.
Veľmi rýchlo sa mení aj celá tvár bankovníctva. Podľa bankových reklám to môže vyzerať, že moderné technológie sú určené hlavne pre mladších a bohatých, no nie je to tak. A komu tento trend ujde, toho čaká už v najbližších piatich rokoch rapídny prepad výnosov. Nejde len o bankovníctvo cez internet či mobil. Sila bánk môže ležať aj v schopnosti spracúvať množstvo dát, ktoré o klientoch zhromažďujú - banka by sa tak mohla rozrásť tiež na poradenskú spoločnosť pri nákupoch. Čítajte Banka 3.0 kombinuje veľké dáta a pokročilé technológie.
Kandidát na prezidenta Robert Fico sa v televíznych diskusiách a v liste, ktorý poslal voličom snaží presvedčiť, že na rozdiel od protikandidáta Andreja Kisku bude stavať na dialógu a spolupráci, spájať a hľadať dohodu. Marián Leško v analýze Fico verzus Kiska: medzi kým a čím si vyberáme dospel k záveru, že tento „sľub voličom" je nepresvedčivý: na to, aby Robert Fico spájal a nie rozdeľoval, by musel poprieť prakticky všetko, čím bol a čo v politike robil za posledných pätnásť rokov.
Reportér Ján Kováč sa pozrel bližšie na dianie okolo slávneho bratislavského hotela Carlton. O jeho kúpu sa zaujímajú najmenej traja hráči v hotelovom biznise. Americký Slovák Henry Kallan by ho zaradil po boku jeho luxusných newyorských hotelov. Firma bývalého ministra Černáka k bratislavskému hotelu Danube, ktorý kúpila spoločne s ruskými partnermi a František Hodorovský zasa k jeho hotelom Bratislava a Holiday Inn. Lenže je tu problém. Carlton je v dlhoch, ktoré vysoko prevyšujú jeho aktuálnu trhovú cenu. Čo s tým? Vyťahovanie sekery z Carltonu zabolí predovšetkým banku...
Americký investigatívny novinár Michael Moss, nositeľ Pulitzerovej ceny, tvrdí v rozhovore Vedecká mašinéria za maškrtnosťou, že stratégiou potravinárskych koncernov je vytvárať ľudí závislých na ich produktoch. Tomu prispôsobujú aj svoju marketingovú stratégiu. Závislosti sa vytvárajú najmä pridávaním nadmerných množstiev cukru, soli a tuku do spracúvaných výrobkov. „Dnes už len konzumujeme, robíme si starosti a chceme jedlo nakúpiť čo najlacnejšie,“ vraví vo veľmi otvorenom rozhovore propagátor návratu k lokálnym kulinárskym zvykom.
A o tých vám tiež máme čo povedať. Práve sme vyhodnotili TREND TOP reštaurácie a hotely 2014 a týmto rebríčkom rovnako ako článkom o špičkovej slovenskej gastronómii, o hoteloch a osobnostiach tohto biznisu venujeme tentoraz celú prílohu Enjoy.
Vážení čitatelia, v aktuálnom TRENDE je aj tento týždeň pre vás ešte oveľa viac aktuálnych a užitočných informácií – o podávaní daňových priznaní, o 2 % z vašich daní, o krásnom rodinnom biznise so zákuskami, ale aj o tom, že automobilový svet čoskoro zrejme príde o ďalšiu ikonu – dizajnérsky ateliér Bertone.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe, printové vydanie na stiahnutie už od stredy obeda, deň pred oficiálnym vyjdením. Takisto majú TREND vždy so sebou v iPhone, iPade alebo na tabletoch s androidom.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský