V rokoch 2007 až 2014 vzrástol počet týchto plávajúcich domov o 36 percent. Ako uvádza spoločnosť Canal and River Trust (CRT), ktorá spravuje 3 200 kilometrov riečnej siete v krajine, v minulom roku v marci ich bolo už 2 964 a za sedem rokov tak ich počet vzrástol asi o tisícku.

Úsporná alternatíva

Takéto bývanie umožňuje prebudiť sa ráno medzi kŕdľom kačiek, v kanále obklopenom veľkými stromami. Tieto dlhé plavidlá sú často pomaľované živými farbami, o ktorých niektorí môžu len snívať.

A predovšetkým cena týchto plavidiel predstavuje len zlomok čiastky, ktorú treba zaplatiť za londýnsky byt, aj keď treba počítať s následnými nákladmi na údržbu. V Londýne sa cena priemerného bytu pohybuje okolo pol milióna libier (okolo 690-tisíc eur). To je päťkrát viac ako stojí najdrahší čln.

„Stále viac ľudí prechádza na člny, pretože nemá na výber,“ vysvetľuje 39-ročný učiteľ Jim Bryden, ktorý strávil dva roky na palube Violer Mae so svojou priateľkou, psom a mačkou. „Stretol som aj ľudí, ktorí skončili na lodi, pretože sa museli do dvoch týždňov vysťahovať, a tak si kúpili čln za 10-tisíc libier (13 800 eur),“ dodáva.

V minulom roku prevádzka v najpopulárnejších splavných lokalitách vzrástla o 85 percent, uvádza CRT. Noví obyvatelia člnov sa stretávajú s najrôznejšími problémami – ako uviazať lodný uzol, ako opraviť motor, ale taktiež aj s tým, ako je na vode v člnoch, ktoré často vykurujú iba pece, krutá zima.

Prudký vzostup člnov sa odráža aj na zahltení riečnych trás a taktiež sa zvyšuje aj počet konfliktov s obyvateľmi pobrežných lokalít, ktorí sú novými riečnymi susedmi obklopení.

14 dní kotviť, potom odchod

J. Bryden patrí k tímu dobrovoľníkov, ktorí sa snažia obmedziť negatívne vplyvy, akými sú hluk alebo dym z týchto plavidiel, na jednom úseku Regentského kanála. „Dohliadame na to, čo sa tu deje, a snažíme sa obyvateľov člnov zoznamovať s predpismi, napríklad do koľkej hodiny môžu používať generátor,“ vysvetľuje.

CRT má problém s tým, aby tieto plavidlá dodržovali pravidlá prevádzky, pretože väčšina z nich nemá miesto, kde kotviť. Takéto miesto je veľmi žiadané a jeho cena sa pohybuje približne na úrovni nájomného za byt.

Mnohí majitelia člnov využívajú povolenie označované ako „plynulá plavba“, kedy sa musia každých 14 dní presunúť na iné miesto. To však nie je vždy jednoduché pre tých, ktorí majú školopovinné deti, alebo pre tých, ktorí vyžadujú zvláštnu lekársku starostlivosť. Takisto nie je jednoduché sa zriecť takého komfortu, akým je toaleta, pitná voda či elektrina.

CRT v marci pohrozila, že toto povolenie prestane vydávať a že bude požadovať odstránenie plavidiel, ktoré nerešpektujú pravidlá. To vyvolalo značné pobúrenie.

Viac ako 19-tisíc osôb podpísalo petíciu proti vyháňaniu z člnov. Obvinili spoločnosť CRT, že chce rodiny vytlačiť na ulicu. „Nech chceme, či nechceme, sociálna a politická situácia urobila z vodných ciest prístupné bývanie,“ uvádza sa v petícii.

Hovorca CRT Joe Coggins zdôraznil, že majitelia a užívatelia člnov musia rešpektovať pravidlá a zaistiť si trvalé miesto, kde kotviť, alebo pripustiť, že tento život nie je pre nich. „Člny sú fantastickým miestom, ale nemôžeme v nich vidieť len možnosť lacného bývania,“ dodáva.