Príchod pandémie spôsobuje značné problémy viacerým firmám. Aj keď globalizácia dáva príležitosť nájsť nových a lepších dodávateľov či zákazníkov, Duslo, Kellys, U. S. Steel, OFZ či Rona sú jedným z mála príkladov firiem, ktoré sa aktuálne potýkajú problémami s celosvetovou logistikou, uvádza denník Hospodárske noviny (HN).
Cena je sedemnásobná
Pred príchodom koronakrízy bolo objednanie, zaplatenie a odoslanie tovaru jednoduché. Cena dopravy kontajnera z Ázie sa pohybovala okolo 2 500 dolárov a dodávka došla na čas. Dnes je však nutné za tú istú dodávku zaplatiť aj sedemkrát viac.
Vodík ako palivo budúcnosti? V Česku spustia pilotný projekt
Cena však nie je tým najväčším problémom, zhodujú sa priemyselníci. USA a Európa majú podľa informácií HN problémy s výkladom, Ázia s uviaznutým tovarom kvôli čakacej dobe na náklad. Príčinou sú chýbajúce kontajnery.
Výsledkom je obrovský dopyt aj predlžujúce sa lehoty. „Nie je problémom len drahšia preprava, ale aj jej ochromená flexibilita. Naše suroviny potrebujeme načas. Často sa však dozvedáme, že materiál nebol naložený, odoslaný a tak ďalej,“ potvrdil pre HN šéf Dusla Šaľa Petr Bláha s tým, že aktuálna situácia spôsobuje miliónové škody vo výrobe.
Paralyzovaný priemysel
Problémy sa začali po príchode pandémie. Dlhodobo budované odberateľsko-dodávateľské reťazce sa rozsypali, priemysel zostal paralyzovaný, informuje denník.
Sentiment v priemysle je ovplyvňovaný hlavne materiálovou krízou, tvrdí analytička
Nasledovalo oživenie, z toho sa však globálna logistika dodnes nespamätala. „Globálne hodnotové reťazce fungujú na princípe zakontrahovaných objednávok, a preto sa tieto objednávky musia splniť aj pri výpadku výroby alebo logistiky, aj keď nie načas. Následne sa tento jav premieta do toho, čomu hovoríme efekt hrdla fľaše, keďže po obnovení výroby reťazce musia plniť nesplnené zákazky, ako aj tie aktuálne,“ konštatuje pre HN hlavný analytik Slovenskej rady exportérov Jozef Hrabina.
Po takýchto udalostiach sa prejavuje domino efekt viditeľný na nedostatku tovaru, dlhších čakacích lehotách a raste ceny za dopravu. To sa prejavilo aj v sklárňach Rona v Lednických Rovniach, ktoré expedujú svoje výrobky na zhruba 90 svetových trhov. Jeho šéf Dušan Hajdík potvrdil, že predtým mala výroba objednaný kontajner obratom, teraz naň musia čakať, píšu HN.
Problémy s dodávkami v nemeckom priemysle sa ďalej zhoršujú
Ceny sa môžu ešte viac navýšiť
Na rovnaký problém reaguje aj najväčší slovenský výrobca bicyklov. „Už pár mesiacov po príchode pandémie sa cena jedného kontajnera vyšplhala na 15-tisíc eur,“ potvrdil ešte v lete pre HN šéf Kellys Bicycles Michal Divinec. Dnes je cena kontajnera z Ázie vyššia ako 16-tisíc eur, ak sa nič nezmení, mohla by čoskoro dôjsť k hranici 20-tisíc eur.
Spoločnosť Duslo má problémy s dovozom materiálov pre produkciu chemikálií využívaných v gumárenskom priemysle. Aj keď segment hlási oživenie a chemička by z toho mohla profitovať, nemôže fungovať naplno aj preto, že vstupný materiál musí obstarávať za vyššie ceny.
Oravskí ferozliatinári OFZ pre HN potvrdili, že situácia sa z ich pohľadu pomaly zlepšuje. Avšak aj to je do určitej miery problém. Oživenie logistiky so sebou prináša lacných producentov z tretích krajín. Tým sa výrazne zhorší konkurencieschopnosť, informuje denník.