Nepriaznivé zmeny sa dotknú 70-tisíc poistencov, ktorí jej dokopy dlhujú 80 miliónov eur. Ide o živnostníkov, samostatne zárobkovo činné osoby či dobrovoľne nezamestnaných. „Podľa legislatívy je dlžníkom ten, kto nezaplatil poistné viac ako tri mesiace alebo má nedoplatok viac ako 10 eur. Takýto dlžník má nárok len na úhradu neodkladnej zdravotnej starostlivosti,“ spresnil generálny riaditeľ Dôvery Martin Kultan.

Ako dodal, netýka sa to zamestnancov či poistencov štátu, ktorí si zdravotné poistenie neplatia sami. Ani dlžníkov, ktorí majú dohodnuté splátkové kalendáre.

V praxi to znamená, že zákrok u stomatológa a lieky súkromná poisťovňa svojim neplatičom zaplatí len v akútnych prípadoch. To by mal vždy zhodnotiť ošetrujúci lekár a zároveň to aj vyznačiť na recepte. „Ak by tak zabudol spraviť a lekárnikovi by sa pacient javil ako akútny, môže si to overiť u lekára. Ak sa mu s ním nepodarí spojiť, poznačí to na recept a my mu ho preplatíme,“ doplnil finančný riaditeľ Dôvery Radomír Vereš.

Prezident Slovenskej lekárnickej komory Ondrej Sukeľ reaguje, že lekárnici nemajú problém odkontrolovať, kto je neplatič. Ako problém vidí skôr to, že sú postavení medzi dva zákony. „Zákon o lieku nehovorí nič o tom, že by sme nemohli vydať liek neplatičovi. Rovnako ďalší zákon, ktorý uvádza, kedy možno vydať liek za poplatok neuvádza práve túto možnosť, že ak ide o dlžníka,“ vysvetlil pre TREND.sk O. Sukeľ.

Konkurencia takto nerozmýšľa

Do celej veci sa už vložil Úrad pre dohľad nad zdravotnou poisťovňou . Ten vyzval Dôveru, aby zdôvodnila svoje kroky a predložila potrebné dokumenty k problému úhrady za lieky. Ako totiž uvádza hovorkyňa úradu Soňa Valašíková, zákon neukladá lekárni povinnosť overovať pri výdaji lieku alebo zdravotníckej pomôcky, či je poistenec vedený v zozname dlžníkov.

Celkový dlh na verejnom zdravotnom poistení je zhruba 300 miliónov eur. Ostatné poisťovne o podobných krokoch, aké zaviedla Dôvera, neuvažujú. Hovorkyňa súkromnej Union ZP Judita Smatanová hovorí, že úlohou lekárov je efektívne liečiť, a tak pomôcť pri strážení zdrojov.

„Máme za to, že činnosti spojené s platiteľmi poistného a výberom poistného je v plnej kompetencii zdravotnej poisťovne, ktorá za ňu aj v plnej miere zodpovedá,“ dodáva J. Smatanová.

Všeobecná zdravotná poisťovňa vzhľadom na medicínsku závažnosť niektorých diagnóz pristupuje k neplatičom individuálne. To znamená, že v niektorých prípadoch im dokonca uhrádza aj plánovanú starostlivosť. Napríklad, ak by jej odložením hrozilo zhoršenie zdravotného stavu, alebo ak má dlžník dohodnutý splátkový kalendár.

Ako si Dôvera vymáha pohľadávky od neplatičov

Pripomienka blížiacej sa splatnosti preddavku (SMS/e-mail)

Upozornenie na chýbajúcu úhradu preddavku (SMS, od 4/2015)

Upomienka (list na kontaktnú adresu/e-mail)

Výkaz nedoplatkov (úradná zásielka na adresu trvalého pobytu)

Predexekučná výzva (list na kontaktnú adresu/e-mail)

Exekúcia (návrh na vykonanie)

Notifikácia o zaradení do zoznamu dlžníkov + pravidelné pripomínanie (e-mail)

Poznámka: Dôvera patrí do skupiny Penta, ku ktorej aktivitám patrí aj vydavateľstvo TREND Holding.