Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ďalší vývoj ekonomiky sa má na začiatku nového roka zlepšiť. Vyplýva to z výsledkov najnovšieho prieskumu spotrebiteľskej dôvery inštitútu pre prieskum trhu GfK. Analytici však upozorňujú, že na základe týchto údajov sa nedá povedať, či dôjde k trvalému zvýšeniu dôvery v najväčšej európskej ekonomike z doterajšej veľmi nízkej úrovne.
Podľa predbežného odhadu GfK indikátor spotrebiteľskej dôvery, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu domácností v najväčšej ekonomike eurozóny, pre január 2024 vzrástol na mínus 25,1 bodu z revidovaných mínus 27,6 bodu v decembri. Ekonómovia pritom predpovedali, že dosiahne mínus 27 bodov.
Spotrebiteľský sentiment sa po nedávnom období stagnácie opäť zlepšuje, uviedol Gfk. Hodnota indexu pre január je najvyššia od augusta, keď dosiahla mínus 24,6 bodu. „Uvidíme, či súčasný nárast predstavuje začiatok trvalého oživenia spotrebiteľského sentimentu," povedal Rolf Bürkl, odborník na spotrebiteľské prieskumy norimberského inštitútu.
Spotrebitelia v Nemecku majú stále veľké obavy. Geopolitické krízy a vojny, prudko rastúce ceny potravín a diskusie o štátnom rozpočte na rok 2024 naďalej spôsobujú neistotu, poznamenal Bürkl. "V dôsledku toho je úroveň spotrebiteľského sentimentu v súčasnosti stále veľmi nízka," dodal.