Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ďalší vývoj ekonomiky v decembri sa síce mierne zvýšila, ale zostala na veľmi nízkej úrovni, keďže nebadať žiadne známky udržateľného oživenia najväčšej európskej ekonomiky. Ukázali to v utorok výsledky prieskumu spotrebiteľskej dôvery inštitútu pre prieskum trhu GfK.
Podľa predbežného odhadu indikátor spotrebiteľskej dôvery GfK, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu domácností v najväčšej ekonomike eurozóny, pre december 2023 vzrástol na mínus 27,8 bodu z revidovaných mínus 28,3 bodu v novembri.
Tento výsledok mierne prekonal odhady analytikov, ktorí očakávali, že dosiahne mínus 27,9 bodu a nasleduje po poklesoch indexu v predchádzajúcich troch mesiacoch. Ale celkovo dôvera spotrebiteľov v Nemecku zostáva veľmi slabá a charakterizuje ju neistota a obavy, bez známok udržateľného oživenia v nasledujúcich mesiacoch.
Z údajov GfK vyplýva tiež, že čiastkový index očakávaní v ekonomike pre mesiac december zostal takmer nezmenený, keďže sa zvýšil len mínus 2,3 z mínus 2,4 bodu. A vzrástol aj čiastkový ukazovateľ ochoty nakupovať na mínus 15 bodov z mínus 16,3 bodu v novembri, zatiaľ čo subindex očakávaní v oblasti príjmov spotrebiteľov klesol na mínus 16,7 z mínus 15,3 bodu.
„Po troch mesiacoch poklesu sa spotrebiteľská dôvera s blížiacim sa koncom roka stabilizuje," uviedol Rolf Bürkl, odborník na spotrebiteľské prieskumy norimberského inštitútu pre trhové rozhodnutia (NIM). Dodal však, že nálada je stále charakterizovaná neistotou a obavami.