Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ďalší vývoj ekonomiky by mala v nasledujúcom mesiaci výrazne vzrásť. Spotrebiteľom v najväčšej európskej ekonomike sa tak už tretí mesiac po sebe zlepšuje nálada vďaka uvoľneniu opatrení na zabránenie šírenia nového koronavírusu. Vyplýva to z najnovšej prognózy spotrebiteľskej dôvery na august 2020, ktorú vypracoval inštitút pre prieskum trhu GfK.
Podľa predbežného odhadu GfK indikátor spotrebiteľskej dôvery, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu spotrebiteľov v najväčšej ekonomike eurozóny, sa v auguste zvýši na -0,3 bodu z júlových revidovaných -9,4 bodu. Ekonómovia pritom očakávali, že stúpne len na -4,8 bodu.
Vývoj spotrebiteľskej klímy v Nemecku má tvar písmena V: po prudkom poklese v reakcii na vypuknutie pandémie nasleduje rýchle oživenie, uviedol GfK. „Niet pochýb o tom, že redukcia dane z pridanej hodnoty (DPH) prispela k mimoriadne pozitívnemu pokroku," uviedol Rolf Bürkl, expert na spotrebiteľský sentiment v GfK, podľa ktorého spotrebitelia tak začnú s väčšími nákupmi skôr, ako pôvodne plánovali, čo pomôže zvýšiť ich výdavky.
Talianska vláda schválila dodatočné výdavky na podporu ekonomiky, deficit stúpne
Bürkl však zároveň upozornil, že tendencia míňať by sa mohla opäť znížiť v januári 2021, keď sa vráti pôvodná sadzba DPH tak, ako sa to stalo po zvýšení DPH v roku 2007. GfK používa tri čiastkové indexy z aktuálneho mesiaca na odvodenie indexu dôvery pre nasledujúci mesiac. Ide o subindex ekonomických očakávaní, očakávaných príjmov a index, ktorý odráža tendenciu k nákupom.
Index ekonomických očakávaní v júli vzrástol o 2,1 bodu na 10,6 z 8,5 bodu v júni. Vyhliadky nemeckých spotrebiteľov na zvýšenie platov, teda indikátor očakávaných príjmov, sa však zvýšil oveľa viac, na 18,6 zo 6,6 bodu v júni a ukazovateľ ochoty domácností nakupovať strmo vyskočil až na 42,5 z 19,4 bodu v júni. „Zdá sa, že spotrebitelia stále viac veria, že nemecká ekonomika sa môže v primeranom čase zotaviť," uviedol na záver GfK.