Dôvera britských spotrebiteľov v ekonomiku v máji vzrástla a už štvrtý mesiac po sebe. Je na najvyššej úrovni za 15 mesiacov. Domácnosti hodnotia ekonomickú situáciu a svoje financie pozitívnejšie aj napriek tomu, že inflácia je stále dvojciferná.

Podľa najnovšieho prieskumu GfK sa index spotrebiteľskej dôvery v máji zvýšil na -27 bodov z -30 bodov v apríli. Vzdialil sa tak viac od rekordného minima -49 bodov, ktoré dosiahol v septembri minulého roka, keď tzv. minirozpočet bývalej premiérky Liz Trussovej vyvolal chaos na finančných trhoch.

Májová hodnota indexu je najvyššia od februára 2022 a zhoduje s väčšinou predpovedí ekonómov, ktorých oslovila agentúra Reuters.

Spomedzi čiastkových indexov sa ukazovateľ očakávaní v ekonomike zvýšil o štyri body na -30 bodov a výhľad vývoja osobných financií o päť bodov na -8 bodov. Čiastkové indexy minulej ekonomickej situácie a minulej osobnej finančnej situácie stúpli len o jeden bod.

Napriek inflácii

Ukazovateľ ochoty nakupovať drahšie položky sa tiež zvýšil o štyri body napriek tomu, že domácnosti zápasia s vysokou infláciou, ktorá v marci dosiahla 10,1 percenta, pričom ceny potravín a nápojov vzrástli najviac od roku 1977.

Podľa GfK sa tak však všetky ukazovatele spotrebiteľského sentimentu v máji v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom mierne zvýšili.

„Celková trajektória v tomto roku je pozitívna a môže odrážať silnejší finančný obraz v Spojenom kráľovstve, než by si mnohí mysleli,“ povedal Joe Staton, riaditeľ oddelenia klientskej stratégie v GfK.

Británia sa doteraz vyhla predpovedanej recesii. Vysoká miera inflácie však prinútila Bank of England zvýšiť od konca roka 2021 na 12 zasadnutiach po sebe kľúčový úrok na 4,5 percenta, čo je jeho najvyššia úroveň od roku 2008.

Ďalšie dôležité správy

In this Thursday, Dec. 26, 2013 photo, a family leaves a local Walmart in Mexico City.  Looking around a Mexico dotted by Starbucks, Wal-Marts and Krispy Kreme outlets, it's hard to remember the country before the North American Free Trade Agreement, which has dramatically expanded consumer choice and trade since it took effect 20 years ago.(AP Photo/Marco Ugarte)
Neprehliadnite

Nálada spotrebiteľov v USA sa v máji zhoršila viac, než sa čakalo