Americkým spotrebiteľom sa v apríli zhoršila nálada. Ich dôvera v ekonomiku klesla. A viac, ako ekonómovia očakávali, na najnižšiu úroveň za deväť mesiacov. Ukázal to v utorok prieskum inštitútu Conference Board.

Zhoršenie očakávaní spotrebiteľov

Podľa prieskumu sa index spotrebiteľskej dôvery v apríli 2023 znížil na 101,3 bodu, čo je jeho najmenšia hodnota od júla 2022, z revidovaných 104 bodov v marci.

Ekonómovia pritom očakávali, že index klesne na 104 bodov z pôvodných 104,2 bodu v marci pred revíziou.

Hodnota indexu zostala tiež pod priemernou úrovňou 104,5 bodu z roku 2022.

Väčší než odhadovaný pokles celkového indexu dôvery odzrkadľuje značné zhoršenie očakávaní spotrebiteľov. Príslušný čiastkový index očakávaní sa totiž v apríli znížil na 68,1 bodu zo 74 bodov v marci. Hodnota menšia ako 80 bodov často signalizuje recesiu v budúcom roku.

„V porovnaní s minulým mesiacom menej domácností očakáva v apríli zlepšenie podmienok a viac predpokladá ich zhoršenie v nasledujúcich šiestich mesiacoch,“ povedal Ataman Ozyildirim, riaditeľ ekonomického výskumu v Conference Board.

Na druhej strane čiastkový index súčasnej situácie vzrástol v apríli na 151,1 z marcových 148,8 bodu, keďže spotrebiteľské hodnotenie súčasných ekonomických podmienok a trhu práce sa mierne zlepšilo.

Inflácia v Spojených štátoch

Inflačné očakávania spotrebiteľov v nasledujúcich 12 mesiacoch zostali v podstate nezmenené, keďže sa znížili len na 6,2 percenta zo 6,3 percenta. Sú tak výrazne pod maximom 7,9 percenta v minulom roku, ale zostávajú stále vysoké.

Spotrebiteľské výdavky, ktoré tvoria približne 70 percent ekonomickej aktivity v USA, zostali silné aj napriek tomu, že Federálny rezervný systém (Fed) od marca minulého roku deväťkrát za sebou zvýšil úrokové sadzby v snahe ochladiť ekonomiku a znížiť pretrvávajúcu vysokú infláciu.

Rast inflácie v USA sa v marci zmiernil, pričom lacnejší plyn a potraviny poskytli určitú úľavu domácnostiam. Avšak miera inflácie sa stále pohybuje vysoko nad 2 percentami, čo je cieľová úroveň Fed.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Nálada českých spotrebiteľov vzrástla, dôvera sa zvýšila aj medzi podnikateľmi