Nie je veľa sektorov, ktoré by sa mohli pochváliť takými zlými hospodárskymi výsledkami, ako letecká doprava. S ňou sú spojení dodávatelia, leteckí prepravcovia, ale aj samotné letiská.

Hoci sa situácia po prvej vlne pandémie uvoľnila a letiská sú otvorené, letectvo zaznamenalo nové historické minimá. Existuje však nádej na ozdravenie, ktoré by podľa predpovedí mohlo prísť na konci tohto roka.

Veľký optimizmus však nečakajme. Trhy sa trochu spamätali a napríklad Boeing sa vyšplhal prvýkrát od februára nad hranicu 200 dolárov za akciu.

Jeho náprotivok Airbus sa taktiež na trhoch naštartoval a momentálne sa obchoduje na úrovni 88 dolárov. Stále to však neznamená, že prichádza reštart. Skôr falošná nádej. Tá sa môže zmeniť len rýchlym obnovením dopytu po lietaní, ktorý je na žalostnej úrovni.

Ilustračná foto
Zdroj: Gettyimages
Ilustračná foto

Po páde prichádza rast

Optimistické vyhliadky dodáva pokrok v oblasti testovania na letiskách a črtajúca sa vakcína, ktorá by mohla byť dostupná už o pár mesiacov. Tento fakt dodal investorom nádej, že dopyt bude obnovený a zákazníci začnú kupovať letenky.

Banka HSBC odhaduje, že ozdravenie môže prísť na konci tohto roka. Súčasne označila situáciu na poli leteckej dopravy za jej „najtemnejší okamih“.

V novembri totiž, aj napriek malej nádeji, klesol počet cestujúcich globálne o 80 percent v porovnaní s minulým rokom. Banka predpokladá, že klesnúť nižšie sa už nedá a musí prísť pomalý rast.

„Správy o vakcíne spoločnosti Pfizer dominovali na titulných stranách médií, ale v hre je niekoľko ďalších vakcín,“ tvrdia zástupcovia banky. Tí dodávajú, že na trhu je oveľa väčšia motivácia, aby sa testovanie stalo nástrojom na opätovné naštartovanie globálneho cestovania. 

Určitý náskok si získava aj lobovanie leteckého odvetvia za predletové koronavírusové testy. Práve testovanie na letiskách môže mať za následok obnovenie dopytu a dôvery ľudí v lietanie.

Na problém upozorňuje aj Európska komisia, ktorá žiada členské štáty EÚ, aby si navzájom uznávali vnútroštátne testovania na základe antigénových testov. Má to zabrániť vzniku pochybností o cestovaní, ak má človek negatívny test.

Anketa
Je podľa vás lietanie počas pandémie Covid-19 bezpečné?
  • 42
  • 14
  • 1

Svetlé momenty

Takmer od začiatku roka trpí letectvo v dôsledku pandémie. Národných leteckých dopravcov zachraňujú vlády štedrými balíkmi a dotáciami. Podľa kritikov naruší takýto postup konkurencieschopnosť na trhu.

Podľa Medzinárodnej asociácie pre leteckú dopravu (IATA) predstavujú globálne straty leteckého odvetvia viac ako 419 miliárd amerických dolárov. To predstavuje medziročný pokles o 50 percent.

Letecké spoločnosti v Európe museli hromadne prepúšťať a škrty sa najviac dotkli Veľkej Británie či Nemecka. Celkové straty sú podľa IATA na úrovni 84,3 miliardy eur, čo predstavuje pokles o 66 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Na druhej strane sme sa počas krízy dočkali aj prekvapení od spoločností Wizz Air či Emirates. Kým maďarský prepravca počas najväčšej krízy otváral nové pobočky a rozširoval flotilu, arabský Emirates posilnil svoje lety do Anglicka a svoje A380 nasadil na linke z Dubaja štyrikrát do týždňa.

Kríza letectva v číslach
  • Globálne straty predstavujú podľa IATA viac ako 84 miliárd dolárov, to je prepad o 66 percent.
  • V októbri bol celkový počet letov na úrovni viac ako 1,6 milióna. V roku 2019, v tom istom období, to bolo viac ako tri milióny.
  • Celkový pokles tržieb bola na úrovni 419 miliárd dolárov. To je pokles o 50 percent.
  • Slovenské letiská zaznamenali prepad leto vo viavc ako 70 percent.
  • Dopyt po lietaní je dnes najnižší v histórii.
  • Ozdravenie sektora sa očakáva po uvedení vakcíny na trh.

Emirates pomohla situácia v USA, kde zriadili koridor medzi USA, Veľkou Britániou a Spojenými arabskými emirátmi. Čiastočne to naštartovalo dopyt po cestovaní a lietadlá tak nemuseli stáť v hangároch. Práve to robí leteckým spoločnostiam najväčšie problémy.

Uzemnenie lietadiel sa považuje za jednu z najnákladnejších položiek leteckých prepravcov. S tým súvisí aj bankrot niekoľkých leasingových spoločností, ktoré lietadlá prenajímali. Po odstavení letov museli prevádzku prerušiť.

Okrem iných skončiť musela aj slovenská firma Go2Sky, ktorá prenajímala flotilu svojich štyroch Boeingov. Podľa našich informácií má existenčný problém aj ďalšia slovenská spoločnosť Air Explore, ktorá spustila počas krízy lety z Bratislavy do Chorvátska.