Morrow Batteries otvára brány prvej veľkej továrne na batérie s lítium-železo-fosfátovou (LFP) technológiou v Európe. Snaží sa získať vládne dotácie vo výške 1,5 miliardy nórskych korún (127 miliónov eur). Má ambíciu do roku 2029 dosiahnuť produkciu 43 gigawatthodín.
„Tento rok je pre nás kľúčový,“ povedal výkonný riaditeľ Lars Christian Bacher pre Bloomberg. „Musíme dokončiť túto továreň, spustiť ju a dokázať sebe, našim majiteľom a trhu, že sme skutočne schopní produkovať.“
Globálna výrobná kapacita pre LFP batérie prudko rastie, produkciu podporujú najmä čínski výrobcovia ako CATL. Orientujú sa na prudko rastúci trh so stacionárnymi systémami skladovania energie.
Batérie od Morrow sa budú primárne využívať v inštaláciách na skladovanie energie v rámci rezidenčných, komerčných a veľkokapacitných projektov, ako aj v železničnej a nákladnej doprave. Dopyt po batériových systémoch na skladovanie energie dosiahne podľa BloombergNEF tento rok 13 percent, oproti šiestim v roku 2020.
Elektromobily by mohli cenovo dobehnúť klasické autá budúci rok. Kľúčová súčiastka lacnie
Severský región sa teší dostatku lacnej a čistej vodnej energie, je domovom niekoľkých výrobcov batérií vrátane švédskej spoločnosti Northvolt a Freyr Battery. Otázkou zostáva, či európski výrobcovia dokážu konkurovať dodávateľom z Číny alebo USA. Podľa Ch. Bachera by nedávna vlna onshoringu (návratu výroby) v USA a Európe, vyvolaná obavami z geopolitického napätia a obchodných vojen, mohla zlepšiť vyhliadky európskych výrobcov.
Výkonný riaditeľ zopakoval, že Morrow sa nesnaží priamo konkurovať ázijským dodávateľom, ale skôr si vytvoriť možnosť pre zákazníkov, ktorí sa chcú odkloniť od Číny a získať batérie s nízkou emisnou stopou od výrobcu, ktorý dokáže uspokojiť špecifické potreby.