Výber elektronického mýta má podľa Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) aj po viac ako desiatich mesiacoch fungovania naďalej výrazné nedostatky. Organizácia chce nahradiť súčasné nastavenie novým a bezchybným systémom; podala preto dve žaloby na prevádzkovateľa mýta, spoločnosť SkyToll.
Únia tiež vyzvala poslancov, aby preskúmali konanie prokuratúry v prípade skorších podnetov dopravcov. ,,Výber mýta na Slovensku je stratový, predražený a neefektívny," vyhlásil predseda únie Jaroslav Polaček. Niektoré úseky sú dopravcom účtované navyše, iné zasa naopak nie sú spoplatňované vôbec, čím prichádza štát o peniaze, priblížil niektoré z nedostatkov.
Systém vraj vykazuje aj ďalšie chyby, ako napríklad poruchy jednotiek na zaznamenávanie pohybu po spoplatnenej sieti či výpadky v účtovaní prejazdenej vzdialenosti. Únia dnes podala na Okresnom súde Bratislava II dve žaloby na SkyToll. Chce nimi okrem iného dosiahnuť, aby prevádzkovateľ mýta nahradil doterajší systém za nový, bezchybný.
Podľa odhadu UNAS príde štát za rok fungovania elektronického mýta len pre nesprávne účtovanie úsekov približne o päť miliónov eur. UNAS dlhodobo kritizuje nastavenie mýtneho systému, ktorý bol spustený v januári. Dopravcovia po viacerých protestných akciách najskôr neuspeli s pokusom presadiť pozastavenie výberu mýta, v máji zažalovali pre nedostatky systému štát aj Národnú diaľničnú spoločnosť.
,,Do dnešného dňa nás súdy ani len nevyzvali, aký súdny poplatok má UNAS zaplatiť," sťažoval sa Polaček. Dopravcovia sa s viacerými podnetmi už skôr obrátili tiež na prokuratúru, ktorá však podľa Polačeka konala alibisticky. Únia preto požiadala ústavnoprávny výbor parlamentu, aby na prokuratúre vykonal poslanecký prieskum.
Mýtom je na Slovensku spoplatnených okolo 2000 kilometrov ciest, z toho približne tri štvrtiny sú cesty prvej triedy. Povinnosť platí pre vozidlá nad 3,5 tony. Mýtny systém vybudovala a prevádzkuje firma SkyToll, v tendri ju vybrala Národná diaľničná spoločnosť ešte za bývalého vedenia ministerstva dopravy. Spoločnosť získala lukratívnu zákazku v spornej súťaži, keď štát predtým vylúčil zvyšných uchádzačov s lacnejšími ponukami.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Strauch