Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chce zvrátiť problém s nedostatkom rušňovodičov. Profesiu sa snaží zatraktívniť, a to aj formou zvýšenia miezd. Informovali o tom predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň spolu s ministrom dopravy Andrejom Doležalom.
Najväčší problém majú regióny Bratislavy a Nových Zámkov
„Máme poddimenzovaný stav najmä v profesii rušňovodič, a to je číslo zhruba okolo 170 zamestnancov v tejto profesii, ktorí nám teraz reálne chýbajú," priblížil Koreň s tým, že chýbajúce kapacity sa snažia napĺňať najmä nadčasovou prácou. Najviac rušňovodičov podľa jeho slov chýba v regióne Bratislavy či Nových Zámkov. Skonštatoval, že počty odrieknutých vlakov postupne klesajú, problém zatiaľ bude pretrvávať pri vlakoch na Triblavinu.
Vyše roka nikoho nezaškolili
Podotkol, že pandémia negatívne ovplyvnila najmä prípravu nových rušňovodičov, pričom viac ako rok spoločnosť nevyškolila žiadneho nového rušňovodiča. Momentálne sú podľa neho kurzy veľmi dobre rozbehnuté, je tam približne 130 kandidátov. Predpokladá, že viac ako 100 by malo nastúpiť do konca tohto roka medzi kolegov. Rozbiehajú sa aj ďalšie kurzy na ďalších 170 kandidátov.
Zvýšená mzda, ale aj výkon
Koreň poznamenal, že pomôcť by mala aj úprava fondu pracovného času, ktorý sa zvýšil na 36 hodín, čo sa však v praxi prejaví až vo februári. Došlo aj k zvýšeniu mzdy. „Sumárne takto o rok budú mať naši rušňovodiči mzdu zvýšenú o 260 eur, samozrejme, za vyšší pracovný výkon," doplnil. Uvažuje sa aj nad možnosťami vernostných príplatkov.
Spustili náborovú kampaň
Tento týždeň zároveň ZSSK vyhlasuje náborovú kampaň, kde hľadajú „hotových" rušňovodičov. Koreň priblížil, že náborový príspevok je zvýšený, ponúkajú aj príspevok pre rušňovodičov, ktorí prídu zo vzdialenosti viac ako 150 kilometrov. Aj pre súčasných zamestnancov ZSSK ponúka príspevok, ak nájdu ďalšieho kandidáta, ktorý podpíše zmluvu so spoločnosťou.
Vyššie platy pokryjú z rezervy
Zvýšenie miezd v rámci efektivizácie pracovného času si podľa šéfa ZSSK vyžiadalo navyše výdavky zo štátneho rozpočtu vo výške päť miliónov eur. „Nie sú to priame náklady štátneho rozpočtu, sú to výdavky, ktoré sme internou úsporou iných nákladov v rámci firmy v roku 2021 našli ako rezervy, čiže nezaťažujeme priamo štátny rozpočet zvýšením miezd," dodal.
Ďalší problém
Nielen stav vlakového personálu je však dôvodom, prečo sú vlaky odriekané. Koreň skonštatoval, že spoločnosť „trpí" aj stavom hnacích koľajových vozidiel, pričom veľa omeškaní je u dodávateľov a subdodávateľov. „Na Triblavine sa nám stáva, že pokiaľ nám čo i len jedno vozidlo na turnuse chýba, tak odrieknete desať vlakov," podotkol Koreň.
Minister dopravy pripomenul, že na dostupnosť vlakov vplýva viacero faktorov, vrátane nehodových či mimoriadnych udalostí a poveternostných vplyvov. V ideálnom stave podľa jeho slov nie je ani železničná infraštruktúra, ktorú chce rezort skvalitňovať. „Ale bude trvať desiatky rokov, kým dobudujeme infraštruktúru tak, aby s ňou dopravca bol spokojný a nemal na nej meškania," upozornil.