Doplnené o reakciu spoločnosti Doprastav

"Návrh na povolenie reštrukturalizácie bol na Okresný súd Bratislava I podaný dňa 24. 3. 2014,“ potvrdil pre TREND.sk hovorca súdu Pavol Adamčiak. Dodal, že zákonná lehota na rozhodnutie o začatí reštrukturalizačného konania je 15 dní.

Firma sa chce takto zbaviť časti záväzkov, čo by jej umožnilo pokračovať v činnosti. Celkové záväzky firmy ku koncu roka 2012 boli 233,6 milióna eur. Medzi najväčšími veriteľmi boli ešte vlani Slovenská sporiteľňa, Tatra banka, VÚB, UniCredit, ČSOB a ING. Veľa peňazí v Doprastave majú zrejme aj dodávateľské a partnerské stavebné firmy.

Jeden problém vyriešený

Doprastav v poslednom roku vyhral viaceré veľké verejné súťaže. S partnerskými firmami stavia diaľnicu D3 na Kysuciach, južný obchvat Žiliny na diaľnici D1 a rýchlostnú cestu R2 za Zvolenom. Tieto kontrakty mali firmu postaviť na nohy.

Oproti zákazkám, ktoré firmy vyhrávali v predchádzajúcich rokoch, sú lukratívnejšie. Firmy totiž upustili od cenovej vojny. Víťazné ponuky v tendroch už nie sú také podstrelené oproti cenovým odhadom, ako to bolo v rokoch 2011 a 2012.

Získaním lepších zákaziek vyriešil Doprastav jeden zo svojich dvoch veľkých problémov, ktorým bol nedostatok práce. Nevyriešil ale druhý problém, ktorým bola nevydarená expanzia na poľský trh. Oba firmu dlho držali v červených číslach.

V roku 2011 dosiahla firma stratu 16 miliónov eur, v roku 2012 ďalších 48 miliónov eur. Číslo za rok 2013 ešte nie je známe, ale vzhľadom na pretrvávajúce problémy a nedostatok práce to bola pravdepodobne tiež strata.

Korene v PPP projektoch

Expanzia na poľský trh mala Doprastavu pomôcť prekonať problémy na domácom trhu. V roku 2010 sa minister dopravy Ján Figeľ (KDH) rozhodol nepokračovať v diaľničných projektoch verejno-súkromného partnerstva. Predchádzajúci minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) sa zase koncentroval práve na ne a nemal dostatok pripravených projektov, ktoré by sa dali financovať z eurofondov.

Doprastav, Váhostav, Inžinierske stavby a ďalšie firmy prišli o prácu, ktorú mali na dosah a ku ktorej nebola alternatíva. Národná diaľničná spoločnosť za J. Figeľa síce začala vyhlasovať nové verejné obstarávania na úseky diaľnice D1. Tie však prebiehali pomalšie, ako mali, takže nedostatok práce sa naďalej prehlboval. Navyše, výsledné ceny často nezodpovedali reálnym nákladom. Napríklad Váhostav-SK preto skončil vlani v strate.

Firma v roku 2010 expandovala na poľský trh. V konzorciu s domácim gigantom Polimex-Mostostal vyhrala viaceré veľké zákazky. Medzi nimi bol úsek Rzeszów – Jarosław na diaľnici R4, ktorá sa vinie južným Poľskom z východu na západ. Okrem toho získali časť rýchlocesty S69, ktorá nadväzuje na kysuckú diaľnicu D3. Vyhrali aj úsek na diaľnici A1, ktorá spája Česko s Baltským morom.

Cieľom Poliakov bolo dokončiť diaľnice pred Majstrovstvami Európy 2012. Tento termín sa ale postupne odďaľoval. Poľská diaľničná spoločnosť GDDKiA začal firmy trestať dvoma spôsobmi. Doprastav sa vlani sťažoval, že akékoľvek platby za práce nad rámec kontraktu musí odsúhlasiť súd. Aj za práce, ktoré predtým odobrila GDDKiA, tak podľa predstaviteľov firmy nedostávali zaplatené dlhé mesiace. GDDKiA začala okrem toho udeľovať prísne pokuty za omeškanie. 

Spor medzi stavbármi a štátnou GDDKiA vygradoval v januári tohto roka. Diaľničná firma odstúpila od všetkých troch menovaných kontraktov Doprastavu. Tiež ohlásila, že si uplatní bankové garancie. Za Doprastav sa v súťažiach zaručili viaceré slovenské banky. Za jednu z nich sa zaručila podľa medializovaných informácií sumou 14 miliónov eur štátna Eximbanka.

Tieto záruky mali slúžiť ako poistka pre štát pre prípad, že stavebné firmy nepostavia, čo sľúbili, alebo si nebudú vedieť plniť svoje záväzky. V prípade Doprastavu sa jedno už stalo a druhé sa chystá. Doprastav svoju reakciu zatiaľ neposlal. Keď sa tak stane, TREND.sk bude správu aktualizovať.

Doplnené o 21:30

Doprastav ide do reštrukturalizácie, ale bude prijímať nových zamestnancov

"Dôvodom žiadosti o schválenie reštrukturalizácie sú vysoké záväzky a nezaplatené faktúry za investorom objednané práce na výstavbe poľských ciest, pre ktoré sa spoločnosť obrátila na príslušný súd. Výška škody dosahuje niekoľko desiatok miliónov eur, presnú sumu určia znalci," napísal hovorca spoločnosti Michal Krajčír.

Hovorca taktiež uviedol, že spoločnosť má v súčasnosti zakontrahované viaceré zákazky, ktoré riadne realizuje a bude v čase reštrukturalizácie realizovať v zmysle podpísaných zmlúv. Z tohto dôvodu nehrozí prepúšťanie zamestnancov, naopak, je pravdepodobné, že spoločnosť bude prijímať nových ľudí.

"Doprastav v čase reštrukturalizácie bude v zmysle zákona plniť všetky svoje záväzky a bude sa snažiť, aby boli veritelia uspokojení v čo možno najväčšom rozsahu," uvádza M. Krajčír. "Cieľom tohto dočasného stavu a nevyhnutného kroku je ozdraviť a stabilizovať spoločnosť tak, aby mohla naďalej pokračovať vo svoje činnosti a plniť svoje zmluvné záväzky," dodal.