Novozvolený americký prezident Donald Trump chce ochrániť v Spojených štátoch vyrábané autá prostredníctvom vysokých ciel na dovoz. Podľa portálu CNN to má jeden veľmi podstatný háčik – žiadne stopercentne americké vozidlo momentálne neexistuje.
Trump plánuje uvaliť 25-percentné clo na všetok tovar pochádzajúci z Mexika alebo Kanady, hneď ako sa chopí mandátu. Americká vláda monitoruje, koľko percent dielov domácej výroby tvorí jednotlivé vozidlá predávané na americkom trhu. Podľa súčasného obchodného práva do tejto kategórie spadajú aj diely vyrobené v Kanade. Aj napriek tomu ani jedno vozidlo americkej výroby nepresiahne z hľadiska domácich dielov hranicu 75 percent.
Ak Trump naozaj zavedie vysoké clá na diely používané v „amerických“ vozidlách dostupných po celej krajine, ich ceny by mohli prudko vzrásť. Dodávateľský reťazec amerického automobilového priemyslu sa totiž do veľkej miery spolieha na diely a materiály zo všetkých kútov sveta – od relatívne lacných skrutiek a matíc, ktoré je výhodnejšie nakupovať od zahraničných výrobcov, až po drahé čipy a iné elektronické komponenty, ktoré americké závody nestíhajú pre silný dopyt vyrábať.
Napriek Trumpovým tvrdeniam, že clá zaplatí zahraničná krajina, budú musieť tento náklad pokryť dovozcovia. Americké podniky ale takmer vždy prenesú väčšinu alebo časť tohto bremena na spotrebiteľov. Potenciálne zavedenie ciel spôsobilo v utorok pokles akcií väčšiny automobiliek. GM si pohoršil o deväť percent, Ford o tri, Stellantis o šesť, Toyota o dva a Honda o tri percentá.
Obavy však nevyvolávajú len clá na tovary z Mexika a Kanady. Trumpov sľub zvýšiť clá na čínsky dovoz o ďalších desať percent nad rámec existujúcich opatrení môže takisto výrazne zvýšiť ceny mnohých áut. Hoci Čína posiela do Spojených štátov relatívne málo áut, je významným zdrojom lacných autodielov.
Trump tvrdí, že zavedenie ciel vytvorí v Spojených štátoch nové pracovné miesta, pretože prinúti výrobcov zatvoriť závody v iných krajinách a otvoriť alebo rozšíriť domáce závody. Množstvo dielov potrebných na výrobu áut montovaných v Spojených štátoch by však americkí dodávatelia vedeli len ťažko poskytnúť. Výroba áut v amerických továrňach by sa tak značne predražila.
Aj keby Trump ustúpil a uvalil by clá iba na celé autá dovážané do Spojených štátov, ceny doma montovaných vozidiel by aj tak stúpli. Došlo by tým totiž k obmedzeniu ponuky na americkom trhu, čo by v prípade silného dopytu mohlo viesť k rýchlemu nárastu cien. Drahšie dovozy by navyše znamenali pokles konkurencie pre výrobcov, ktorí vyrábajú autá a nákladné vozidlá v amerických závodoch, vďaka čomu by si mohli účtovať vyššie predajné sumy – aby zvýšili zisk, nie zamestnali viac pracovníkov.