Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) rešpektuje kritické hodnotenie Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri dvoch projektoch nákupu vlakov. So stanoviskom útvaru sa však nestotožňuje. Uviedol to vo štvrtok vo videu na sociálnej sieti.
Týka sa to nákupu nových vlakov, 9 plus 6 dieselových motorových jednotiek na Kysuce, ktoré majú byť náhradou desiatky rokov starých vlakov. Doležal podotkol, že pri tomto nákupe má byť 95 percent zdrojov krytých z eurofondov. Za dôležité kritérium považuje aj čerpanie eurofondov.
Doležal: Železnice majú na to, aby sa stali prvou voľbou cestujúcich
Ide o tzv. zásobníkový projekt, obstarávanie tak podľa Doležala automaticky neznamená, že sa ide nakupovať. Skonštatoval však, že sa môže stať, že v dobiehajúcom programovom období bude určitý objem prostriedkov, ktoré nebudú schopní dočerpať. Práve pre tieto prípady tak chce mať rezort dopravy „vyobstarávané" projekty.
Nestotožňuje sa ani s argumentom, že plánované dieselové motorové jednotky sú neekologické a netreba ich nakupovať. Poukázal na to, že trať na Kysuciach nie je elektrifikovaná, preto tam musia jazdiť takéto vlaky.
Druhý projekt sa týka nákupu elektrických poschodových jednotiek do regionálnej dopravy. „Tam bola výhrada, že nemáme kupovať elektrické poschodové ucelené jednotky," ozrejmil minister s tým, že z eurofondov je možné nakupovať len ucelené vlaky, respektíve rušeň s vozňami.
Najbližšie dva roky sa do výstavby nedostane žiadny nový úsek, tvrdí Doležal
Doležal zdôraznil, že nemá problém s útvarom a chce s ním spolupracovať. „To nie je o mojej vojne s ÚHP, ale, bohužiaľ, nie ÚHP, ja nesiem zodpovednosť za cestnú a železničnú dopravu. Ja budem konfrontovaný s ľuďmi, ktorí v tom regióne sú," vyhlásil.
Zároveň priblížil aj hodnotenie tretieho projektu v súvislosti s križovatkou D1/D4. Tam podľa neho ÚHP odpovedal, že ho posúdi až po vypracovaní štúdie uskutočniteľnosti. „Čo tam chcem študovať na križovatke dvoch diaľnic, ktorá je naprojektovaná, ktorá je hotová?" zaujímal sa Doležal.
ÚHP hodnotil projekty nákupu 15 dieselových motorových jednotiek (DMJ) pre trate Žilina - Rajec, Čadca - Makov a Kraľovany - Trstená v hodnote 67,3 milióna eur a štyroch nových veľkokapacitných elektrických poschodových jednotiek pre rýchliky Bratislava - Žilina v hodnote 77 miliónov eur. ÚHP zhodnotil, že predpokladaná hodnota zákazky oboch projektov je v porovnaní s podobnými nákupmi nadmerne vysoká. Nákup DMJ je podľa útvaru neefektívny a zhorší dosahy na životné prostredie. ÚHP odporúča nerealizovať projekty v predloženej podobe a zvážiť alternatívne nákupy.