Rekonštrukciu diaľnice D1 potrebnú na križovanie s D4 je možné do istej miery urýchliť, rezort dopravy na niektorých riešeniach pracuje.

Pomôcť by mohlo personálne posilnenie v oblasti verejného obstarávania, čo najrýchlejšie rozhodovanie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a riešenie obchádzkových trás. Na mimoriadnom parlamentnom hospodárskom výbore venovanom tejto téme to v pondelok uviedol minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

„Robíme všetko preto, aby sme akcelerovali súčasné verejné obstarávanie, ktoré je v procese, alokovali sme na to ľudí aj do Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) aj na ministerstve, aby dokázali odpovedať na prípadné otázky,“ priblížil Andrej Doležal.

Rýchlejšie rozhodnutia

Požiadal zároveň ÚVO, aby rozhodovali v najkratšej možnej lehote bez toho, aby sa cítili pod tlakom. Chce tiež komunikovať s Policajným zborom a hľadať riešenie obchádzkových trás, aby to neboli trojpruhy, ale dvojpruhy. To by podľa neho mohlo významne skrátiť čas.

Nultý obchvat Bratislavy je takmer dokončený.  Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú takmer hotové a sú pripravené na odovzdanie do užívania vodičom. Na snímke z dronu pohľad na križovanie diaľnice D1 a D4 pred Bratislavou. V Bratislave 10. júna 2021. FOTO TASR - Michal Svítok
Neprehliadnite

NDS spustila súťaž na úsek, ktorý má zabezpečiť križovanie D1 a D4

Šéf rezortu dopravy zároveň spresnil, že projekt je súťažený tak, že cena nie je jediným kritériom. „Ten, kto postaví stavbu rýchlejšie, možno aj za viac peňazí, bude možno vyhodnotený ako víťazný uchádzač,“ načrtol Andrej Doležal s tým, že pre urýchlenie mohli tiež skrátiť lehotu na predkladanie ponúk vo verejnom obstarávaní.

Vzhľadom na to, že jediným kritériom nie je cena, však chceli ponechať dostatočnú lehotu na predkladanie ponúk. Minister reagoval aj na niektoré návrhy možných riešení. Podotkol, že rekonštrukciu D1 nie je možné ani podľa ÚVO pridať koncesionárovi nultého bratislavského obchvatu.

Priama zákazka

Poukázal tiež na to, že zákazku možno zadať priamo vtedy, ak hrozia významné hospodárske škody, ktoré sa nedali predvídať, napríklad pri povodniach. Priblížil, že aj túto možnosť konzultovali s ÚVO a inštitút nie je možné využiť.

Na snímke primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo počas tlačovej konferencie k monitoringu komárov v aktuálnej sezóne v Bratislave 27. apríla 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Vyššia rýchlosť na bratislavskej D1 má podľa Valla viac negatív, NDS s ním plánuje rokovať

Predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa podotkol, že by bol veľmi rád, ak by bolo prepojenie D1 a D4 hotové o tri a pol, alebo štyri roky. „Najrýchlejšie je to od dnešného dňa tri a pol roka a nechcem hovoriť to najhoršie. Čiže päť rokov je z môjho pohľadu realita,“ myslí si Juraj Tlapa.

Mimoriadny hospodársky výbor zvolal jeho predseda Peter Kremský (OĽANO). Poukázal na zásadný význam tohto úseku a potrebu jeho čo najskoršieho dokončenia.

Riešenie sa zatiaľ nenašlo

„Má zmysel otvárať takéto otázky, lebo vždy sa dajú nájsť zlepšenia. Ja sa nechcem zmieriť s tým, že tu budeme päť, alebo ja si myslím, že skôr sedem rokov stáť v zápchach a pozerať sa na dve diaľnice, ktoré sa križujú a nedá sa prejsť z jednej na druhú,“ zdôraznil Peter Kremský s tým, že zatiaľ sa riešenie nenašlo.

Na snímke minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) pred 86. rokovaním vlády SR 24. marca 2021 v Bratislave. FOTO TASR – Jakub Kotian
Neprehliadnite

Úsek D1 pri Ružomberku a Višňové by mali sprejazdniť do konca roka 2023, povedal Doležal

Podľa Doležala si vypočuli na výbore rôzne riešenia, ktorými si už so svojím tímom prešiel. „Bolo to dobré na to, že sme informovali poslancov, ale na konci dňa to urýchleniu výstavby nepomohlo,“ zhodnotil Andrej Doležal.

NDS 3. septembra zaslala do európskeho vestníka oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania k zákazke na stavebné práce pre stavbu D1 Bratislava - Triblavina, rozšírenie. Rekonštrukcia diaľnice D1 je nevyhnutná na zabezpečenie križovania s diaľnicou D4. Hodnotu zákazky diaľničiari odhadujú na viac ako 127 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).