Dohľad Národnej banky Slovenska v oblasti ochrany finančných spotrebiteľov bol minulý rok zameraný najmä na oblasť poskytovania úverov, ich vymáhania pri nesplácaní a v sektore poisťovníctva na postup pri likvidácii poistných udalostí. Informovala o tom NBS v aktuálnej Správe o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom v oblasti ochrany spotrebiteľa za rok 2023.

Centrálna banka vykonáva dohľady podľa plánu zostaveného na základe analýzy rizík a priorít v oblasti ochrany spotrebiteľa. Časť voľných časových kapacít si ponecháva na riešenie aktuálnych problémov na trhu.

V roku 2023 tak NBS na základe plánu dohľadu vykonala päť dohľadov na mieste v oblasti poskytovania spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie, oblasti investícii a v devízovej oblasti, dva dohľady na diaľku v oblasti poskytovania spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie, ako aj tri dohľady na diaľku zamerané na plnenie iných povinností veriteľov alebo devízových miest. Dokončila tiež osem dohľadov na diaľku zameraných na kontrolu plnenia povinností pri výpočte ročnej percentuálnej miery nákladov (RPMN).

Okrem toho nad rámec plánu vykonala centrálna banka 39 dohľadov na diaľku na základe analýzy aktuálnych potrieb a rizík, 21 dohľadov na diaľku zameraných na reklamu, tri dohľady na diaľku zamerané na preverenie podvodného konania alebo neoprávneného podnikania, ako aj jedno plošné zisťovanie. V tomto prípade išlo o dohľad nad procesmi veriteľov voči dlžníkom hypotekárnych úverov v omeškaní. Banka tiež na žiadosť súdov poskytla 75 expertných prepočtov RPMN pri zmluvách o spotrebiteľských úveroch.

NBS vo všetkých sektoroch finančného trhu aktívne sleduje, či sú dohliadanými subjektami vykonávané nekalé obchodné praktiky, alebo uplatňované neprijateľné obchodné podmienky. „Ak zistí, že finančným spotrebiteľom hrozí takéto porušovanie ich práv, NBS zasahuje buď „mäkšími" dohliadacími nástrojmi, ako je napríklad dohľadový dialóg alebo vytýkací proces s výzvou na dobrovoľnú nápravu dohliadaným subjektom, alebo ráznejšími prostriedkami. V tom prípade ide najmä o vedenie sankčných konaní alebo podanie tzv. abstraktnej žaloby na súde," priblížila v správe banka.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke budova Národnej banky Slovenska.
Neprehliadnite

Vlani vzrástol počet podaní finančných spotrebiteľov, najviac zasiahnutý bol bankový sektor