Momentálne však ceny opäť rastú. Hrozí tak, že sa rozšíri tlak na výrobcov batérií a automobilov, ktorý už teraz znižuje zisky a niektorých dodávateľov núti zvyšovať vlastné ceny.

Podľa údajov spoločnosti Asian Metal vyskočila cena uhličitanu lítneho v Číne na nový rekord predstavujúci úroveň vyše 500-tisíc jüanov (približne 71-tisíc eur) za tonu. Cena batériového materiálu sa za posledný rok zhruba strojnásobila, a je o viac ako 1 150 percent vyššia než pandemické minimum, ktoré atakovala v júli 2020.

Začiatkom tohto mesiaca najväčší čínsky dodávateľ lítia, spoločnosť Ganfeng Lithium, uviedla, že prehodnocuje svoje ceny z dôvodu výrazného zvýšenia nákladov na články.

V najbližších mesiacoch je sektor opatrný v súvislosti s problémami, ako sú dodávky elektrickej energie v Číne, ktorá je stále epicentrom výroby lítium-iónových článkov a materiálov pre batérie, počas zimnej vykurovacej sezóny. Výpadky elektrickej energie v auguste v provincii S'-čchuan, kde sa nachádza viac ako pätina kapacity čínskych rafinérií lítia, znížili produkciu a prispeli k napätiu na trhu.

Ponuka naďalej zaostáva za dopytom, problém s dodávkami môže trvať desaťročia

Čínska asociácia osobných automobilov predpokladá, že predaj elektrických vozidiel na najväčšom svetovom trhu dosiahne tento rok rekordných 6 miliónov, čo je dvojnásobok celkového predaja v roku 2021. Výrobcovia komodít zároveň zápasia s tým, aby uviedli do prevádzky nové projekty a zabezpečili financovanie povolení na budúci vývoj.

Úradníci požiadali veľké firmy, aby zabezpečili, že ceny sa nebudú enormne odchyľovať od ich výrobných nákladov, a vyzvali spotrebiteľov, aby uzavreli dlhodobé dohody. Globálni dodávatelia tiež očakávajú, že rally lítia bude pokračovať, čo naznačuje, že suroviny budú pre priemysel elektrických vozidiel trvalým problémom.

Produkcia lítia sa nemusí vyrovnať s dopytom až do konca desaťročia, povedal minulý mesiac investorom Chris Ellison, výkonný riaditeľ spoločnosti Mineral Resources, ktorá je dodávateľom lítiových surovín a má projekty v Austrálii. „Momentálne sme v deficite ponuky a zdá sa, že to tak zostane minimálne do roku 2030," povedal.

Ďalšie dôležité správy