Európska asociácia zastupujúca dodávateľov v automobilovom priemysle kritizovala EÚ za porušovanie princípu technologickej neutrality v cestnej doprave. Nepáči sa jej, že politici by mohli čoskoro predložiť zákaz predaja nákladných vozidiel so spaľovacím motorom, píše portál euractiv.com.
Cestná doprava je pod tlakom, aby znižovala emisie v súlade s klimatickými cieľmi EÚ, pričom Európsky parlament a členské štáty v Rade v súčasnosti rokujú o podrobnostiach vyraďovania spaľovacích motorov (ICE) pre osobné automobily a dodávky.
Obe inštitúcie schválili opatrenie, ktoré sa má uplatňovať od roku 2035. Podľa kľúčových hráčov v tomto odvetví teraz vznikajú podobné diskusie týkajúce sa ťažkých úžitkových vozidiel.
Pôvodne mala Európska komisia predložiť návrhy v tejto veci do konca roka, ale teraz je to odložené na budúci rok, povedal generálny tajomník Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) Benjamin Krieger na konferencii „Green Auto Summit“ pre výrobcov a dodávateľov automobilov, ktorá sa konala 17. až 18. októbra v nemeckom Stuttgarte.
Jasná úroveň ambícií
Pokiaľ ide o obsah noriem CO2 pre nákladné autá, B. Krieger očakáva podobnú diskusiu ako pre osobné autá a dodávky vrátane implicitného zákazu spaľovacieho motora. „Zatiaľ nie je nič prijaté, nič nie je politicky rozhodnuté, ale sme si celkom istí, že vidíme dosť jasnú úroveň ambícií,“ povedal počas konferencie.
Odborník však podotkol, že treba pamätať na to, že nákladné autá sa značne líšia od osobných, pokiaľ ide o vyspelosť a realizovateľnosť technológií. Výrobcovia elektromobilov sa zhodujú na tom, že medzi osobnými a nákladnými automobilmi je rozdiel, no z rôznych dôvodov.
„Svoje autá si ľudia vyberajú srdcom, ale nákladné autá si vyberajú pomocou kalkulačky,“ povedal pre Euractiv Espen Hauge, prezident Európskej asociácie pre elektromobilitu (AVERE). „Myslím si, že priemysel chce mať jasné signály, pretože neistota sťažuje správne investície,“ dodal s tým, že celkové náklady na vlastníctvo elektrických nákladných vozidiel budú o niekoľko rokov víťaziť a potom to pôjde veľmi rýchlo. „Vieme tiež, že je to obrovský prispievateľ k emisiám, takže je dôležité, aby to prešlo.“
Diabol sa skrýva v detailoch
Hlavní vyjednávači Európskeho parlamentu a krajín EÚ, zastúpení českým predsedníctvom v Rade EÚ, sa stretnú 27. októbra, aby našli spoločnú reč o detailoch rozpisu noriem CO2 pre osobné a dodávkové automobily. CLEPA presadzuje doplnenie vety o e-palivách do nezáväznej časti nariadenia. V navrhovanom odôvodnení od Komisie požaduje, aby predložila návrh, ktorý umožní vozidlám jazdiť na uhlíkovo neutrálne palivá „mimo rozsahu noriem pre vozový park“, a to aj po roku 2035.
„Neobídeme obnoviteľné palivá, pretože potrebujeme znížiť emisie z existujúceho vozového parku. Existuje ochota to zvážiť,“ povedal B. Krieger.
Na otázku, či by sa odôvodnenie vzťahovalo len na špeciálne vozidlá, ako sú pohotovostné vozidlá, alebo znamená širší záber na elektronické palivá aj pre osobné automobily a dodávky, na ktoré sa vzťahujú normy CO2, B. Krieger odpovedal, že treba, aby regulátor rozhodol.
„Ak môžem ponúknuť preferenciu, potom by som samozrejme povedal, že by sa to malo týkať novoregistrovaných vozidiel, ktoré sú poháňané obnoviteľnými palivami,“ povedal.
E. Hauge z AVERE bol v tomto opatrný. „Niekedy existuje tendencia, že aj keď príde dobrá ambícia, potom sa v posledných kolách implementujú určité medzery, čo spôsobuje, že to nie je efektívne,“ povedal. „Diabol sa skrýva v detailoch.“
Technologická rozmanitosť
B. Krieger súhlasil s tým, že „elektrifikácia hrá dôležitú úlohu“, ale chcel by ponechať otvorené aj ďalšie možnosti. „Tam, kde ešte neexistuje ideálne riešenie, by mala existovať možnosť voľby,“ povedal. „Chceli by sme mať technologickú rozmanitosť, aby sa dodávatelia a užívatelia mobility mohli rozhodnúť, čo je pre nich najlepšie.“
Podľa B. Kriegera by to malo zahŕňať vozidlá s palivovými článkami, ktoré využívajú elektrický motor, avšak namiesto batérie majú vodík ako zásobník energie, tiež plug-in hybridy – spaľovacie motory kombinované s elektromotormi, ktoré by mohli spaľovať vodík buď priamo alebo pomocou iných udržateľných obnoviteľných palív vrátane biopalív, bioplynu a syntetických palív (tzv. e-palivá).
Odborník zdôraznil, že „budú potrebné na dekarbonizáciu existujúceho vozového parku s viac ako 300 miliónmi vozidiel“.
Spoločnosť Transport & Environment (T&E) nedávno označila potenciál e-palív za obmedzený aj pre existujúci vozový park, no B. Krieger to spochybnil. „Ak bude na trhu politická vôľa a dopyt po obnoviteľných palivách, dá sa očakávať vytvorenie výrobnej kapacity, ktorú potrebujeme,“ povedal.
Scenár T&E, založený na cieľoch dodávateľov palív zvýšiť ponuku, ukázal, že do roku 2035 by e-palivá boli schopné poháňať len dve percentá všetkých existujúcich automobilov v Európe.
Naproti tomu B. Krieger povedal, že dúfa v globálny trh, kde budú môcť obyvatelia severnej Európy dovážať e-palivá z krajín, kde je energie dostatok.
„Je naivné predpokladať, že rozvojové krajiny, z ktorých niektorým chýba energia pre svoje základné potreby, by ušetrili svoje obnoviteľné zdroje na e-palivá v európskych automobiloch len preto, aby vyhovovali vlastným záujmom výrobcov motorov,“ uviedol analytik pre e-mobilitu.