Northvolt sa pripojil k európskym spoločnostiam, ktoré stimuly v oblasti zelených technológií v USA lákajú. Poskytované sú prostredníctvom zákona prezidenta Joea Bidena o znižovaní inflácie (IRA). Dodávateľ batérií pre Volkswagen a BMW zdôraznil daňové úľavy, ktoré by mu pokryli približne 30 percent prevádzkových nákladov. Ak by švédsky startup, vyrábajúci batérie vo svojej domovskej krajine už teraz začal pracovať na vybudovaní továrne podobnej veľkosti v Severnej Amerike, do konca desaťročia by mal získať daňové úľavy vo výške približne osem miliárd dolárov.

„Je zrejmé, že to poháňa investície veľmi rýchlym tempom,“ povedal generálny riaditeľ Northvolt Peter Carlsson o IRA v rozhovore pre televíziu Bloomberg, ktorý sa vysielal v utorok. „Bohužiaľ, existuje riziko, že tieto investície trochu uberú dynamiku z Európy.“

Jeho komentáre sa zhodujú s vyjadreniami generálnych riaditeľov spoločností Siemens Energy a Volvo, ktorí minulý týždeň chválili americký dotačný rámec. Zahŕňa približne 500 miliárd dolárov v nových výdavkoch a výhodách, má tiež jasné 10-ročné obdobie financovania daňových úľav, ktoré možno implementovať okamžite. Spoločnosti vo veľkej miere neschvaľujú plán EÚ, ktorý je založený na ťažkopádnom procese podávania žiadostí a čerpá z peňazí, ktoré už boli prisľúbené prostredníctvom rôznych programov zelenej transformácie.

Ako sa kontúry Bidenoveho zákona IRA zostrujú, lídrom Európskej únie sa dosiaľ nepodarilo upokojiť obavy priemyslu. Na ostro sledovanom summite v Bruseli minulý týždeň utlmili skoršiu rétoriku o plánoch na uvoľnenie pravidiel štátnej pomoci, pretože by to znevýhodnilo menšie štáty EÚ s menšími rozpočtami. Namiesto toho sa blok zaviazal zamerať sa na zlepšenie svojich vlastných politík, aby sa európske spoločnosti stali konkurencieschopnejšími voči USA a Číne.

Treba dlhší čas

Uplynú týždne, ak nie mesiace, kým sa objavia podrobnosti o akýchkoľvek nových opatreniach EÚ, a potom budú musieť národné vlády vypracovať pravidlá na ich vykonávanie. Celkovo má EÚ viac ako 380 miliárd eur spoločných finančných prostriedkov vyčlenených na ekologický prechod do roku 2030.

„Konkrétne opatrenia na zvýšenie konkurencieschopnosti sú, žiaľ, ešte ďaleko,“ uviedla najväčšia nemecká priemyselná asociácia BDI. „Atraktívne rámcové podmienky pre podnikanie a investície sú prvoradé a konečné. Spoločnosti potrebujú vyššiu rýchlosť a menej podrobnú reguláciu.“

Generálny riaditeľ Siemens Energy Christian Bruch tento mesiac povedal, že najväčším problémom programov EÚ nie je veľkosť dotácií, ale rýchlosť implementácie a nedostatočná predvídateľnosť plánov financovania. „Hlavným problémom, ktorý brzdí priemysel, je, že potrebujeme lepšie možnosti plánovania a implementácie.“

IRA podporuje spoločnosti pri rozširovaní radu technológií – solárne, veterné, vodíkové – poskytovaním financií na kritické suroviny, ako aj financovaním prevádzkových výdavkov. Zákon sprístupňuje finančné prostriedky v pevnej sume na výrobok, čím sa znižuje riziko rozšírenia výroby. A tým, že ponúkajú finančné prostriedky vo forme daňových úľav, sú okamžite dostupné.

Rámec EÚ je zameraný viac na výskum a vývoj ako na komercializáciu technológií. Aj keď má blok záväzné ciele v oblasti klímy a čistej energie, žiadosť o finančné prostriedky môže trvať mesiace alebo roky, čo je pomalší proces, ktorý spoločnostiam zvyšuje riziko.

Záblesk nádeje

„Ak sa v Európe nič nestane, budeme sa musieť zamyslieť nad tým, kam vložíme počiatočné investície na zvýšenie kapacity pre niektoré technológie v hodnotovom reťazci,“ povedal generálny riaditeľ Volvo Martin Lundstedt.

Volvo vyvíja nákladné vozidlá na batérie, vodík a obnoviteľné palivá a je v procese budovania súvisiacej infraštruktúry. Spolu s Daimler Truck a Volkswagen Traton plánuje švédska spoločnosť v najbližších rokoch minúť 500 miliónov eur na inštaláciu najmenej 1 700 nabíjačiek v Európe pre ťažké úžitkové vozidlá. Podľa IRA by USA pokryli 45 dolárov za kilowatthodinu výrobných nákladov batérie – pomoc, ktorá „určite zmení rovnicu pre zákazníkov“ a potenciálne aj pre Volvo, povedal M. Lundstedt.

Northvolt registruje, že dopyt po elektrických vozidlách ide „rýchlo nahor“ v Severnej Amerike a dodávateľské reťazce – vrátane výrobcov článkov, elektród a separátorov – sa tiež presúvajú do USA. Aj keď sa spoločnosť ešte nezaviazala postaviť závod v USA, naznačuje, že môže vymeniť továreň v Nemecku za závod v Severnej Amerike. Pri súčasnej nerovnováhe stimulov „je v podstate nemožné pôsobiť na severoamerickom trhu odkiaľkoľvek,“ povedal P. Carlsson.

Stále nie je jasné, do akej miery sú európske spoločnosti pripravené presunúť investičné plány do USA. „Nemusíme sa pohybovať rýchlosťou svetla,“ podotkol Arne Holzhausen, hlavný ekonóm Allianz. „Musíme postupovať s maximálnou precíznosťou a nemyslieť si, že sa musíme vyrovnať americkým miliardám.“

Dánska premiérka Mette Frederiksenová ponúkla priemyslu záblesk nádeje. Po piatkovom stretnutí s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou premiérka uviedla, že tvorcovia politiky EÚ pochopili, že je potrebné konať rýchlo, aby severská krajina mohla opäť začať vybavovať žiadosti o nové pobrežné veterné parky.

Ďalšie dôležité správy

KK37 Greer - Na snímke zamestnankyňa kráča vo výrobnom závode automobilky BMW v Spartanburgu v Južnej Karolíne 19. októbra 2022. BMW investuje v USA do výroby elektromobilov a batérií celkovo 1,7 miliardy USD (1,74 miliardy eur). Ohlásená investícia zahŕňa 1 miliardu USD do prípravy produkcie elektromobilov v existujúcom závode automobilky v Spartanburgu v Južnej Karolíne. FOTO TASR/AP
FILE - An employee works in the X3, X45 assembly hall at the BMW Spartanburg plant in Greer, S.C., Oct. 19, 202
Neprehliadnite

Prvé európske podniky už sadli na lep štedrému systému dotácií v USA. Získajú milióny navyše