Francúzsko-nemecký výrobca automobilových dielov Forvia oznámil plány na zníženie svojej pracovnej sily v Európe o 13 percent v nadchádzajúcich rokoch. Chce tak zlepšiť svoju konkurencieschopnosť a ziskovosť na stagnujúcom a meniacom sa trhu s automobilmi. Spoločnosť, ktorá vznikla v roku 2022 zlúčením francúzskej firmy Faurecia a nemeckej Helly, sa v roku 2023 vrátila k zisku, napriek tomu predstavila plán na dosiahnutie úspor 500 miliónov eur do roku 2028.
Oznámenie Forvie nasleduje po redukcii pracovných miest aj u jej konkurentov, keďže dodávatelia sa prispôsobujú zmenám v automobilovom priemysle. Ten sa ešte úplne nezotavil z pandémie, zároveň je však uprostred prechodu na výrobu elektrických vozidiel. Vedenie spoločnosti Forvia uviedlo, že do roku 2028 by mohlo v Európe zaniknúť až 10-tisíc z jej celkového počtu 75 500 pracovných miest. Bude sa pritom snažiť využívať menej dočasných zamestnancov. Zároveň bude zavádzať umelú inteligenciu na optimalizáciu výskumu a vývoja.
Okrem Francúzska a Nemecka má spoločnosť svoje prevádzky aj v Českej republike, Poľsku a Španielsku. „Ovplyvní to všetky závody, ale nie rovnakým spôsobom,“ povedal na tlačovej konferencii prevádzkový riaditeľ Forvie Olivier Durand. „Zaznamenali sme pokles na európskom trhu a nevidíme zlepšenie v krátkodobom ani strednodobom horizonte," uviedol. Dodal, že niektoré zariadenia Forvie nefungujú na plnú kapacitu, keďže automobilový priemysel prechádza zmenami a firma tomu musí prispôsobiť svoje kapacity.
Cieľom je aj to, aby bola Forvia menej závislá od Číny, kde generuje 27 percentr tržieb a veľkú časť zisku. Firma vykázala za rok 2023 čistý zisk 222 miliónov eur, pričom jej tržby vzrástli o takmer 11 percent na 27,2 miliardy eur. Forvia, ktorá sa zadlžila v rámci fúzie s Hellou, vlani znížila dlh o takmer miliardu eur na zhruba sedem miliárd eur. Investori privítali oznámenie spoločnosti o redukcii pracovných miest a akcie Forvie na začiatku obchodovania vzrástli o 4,7 percenta, zatiaľ čo parížsky akciový index SBF 120 klesol o 0,3 percenta.