Spoločnosť Boeing informovala zákazníkov, že dodávky lietadiel 737 MAX sa môžu v rokoch 2025 a 2026 oneskoriť o tri mesiace až pol roka. Firma sa v poslednom čase dostala pod tlak úradov a verejnosti pre opakované nehody tohto modelu.
Aj bez ďalšieho meškania pritom bývajú termíny dodávok v leteckom priemysle v posledných rokoch značne oneskorené. Hovorkyňa Boeingu povedala, že firma sa pred zverejnením hospodárskych výsledkov na konci mesiaca nebude vyjadrovať.
Tento týždeň Boeing pristúpil na mimosúdne uznanie viny v prípade dvoch tragických nehôd lietadiel 737 MAX v rokoch 2018 a 2019. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu 243,6 milióna dolárov. Firma sa ďalej zaviazala k investíciám do programov bezpečnosti a kontroly kvality.
Spolu pri oboch haváriách v rokoch 2018 a 2019 zahynulo 346 ľudí. Za nehodami lietadiel 737 MAX 8 indonézskej spoločnosti Lion Air a aerolínií Ethiopian Airlines boli problémy s asistenčným softvérom. Systém nazvaný MCAS mal pilotom pomáhať lietadlo ovládať. V oboch prípadoch ich ale prekvapil nepredvídateľným zásahom do konania. Od druhého pádu v marci 2019 model nesmel 20 mesiacov lietať.
Nedávny audit výroby 737 MAX u Boeingu a dodávateľa Spirit AeroSystems podľa amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) zistil niekoľko prípadov, keď firmy nedodržali požiadavky na kontrolu kvality výroby. Séria škandálov v spoločnosti Boeing vyvolala personálne otrasy. Do konca roka odíde z firmy výkonný riaditeľ David Calhoun, výmena ale čaká aj ďalších manažérov.
Pri poslednom vyšetrovaní informátori z Boeingu v apríli americkému Senátu oznámili, že modely 737 MAX, 787 Dreamliner a 777 mali vážne výrobné problémy. Boeing sa dostal do centra pozornosti aj tento rok v januári, keď sa lietadlu spoločnosti Alaska Airlines počas letu odtrhla časť trupu, ktorá zakrýva otvor pre prípadný ďalší núdzový východ. S dierou v trupe potom lietadlo pristálo.