Nemecký kancelár Olaf Scholz a ministerskí predsedovia ukončili niekoľkomesačný spor o peniaze medzi spolkovou a krajinskou vládou. V budúcnosti budú môcť občania cestovať po celej krajine za 49 eur, pričom pre miestnu a regionálnu dopravu bude platiť akýsi paušál.

Lístok sa bude dať rezervovať digitálne a bude ho možné mesačne zrušiť. To je prísľub politikov. Pôvodne sa tento plán mal uskutočniť už začiatkom tohto roka. Momentálne politici sľubujú, že „Deutschlandticket“ bude dostupný od 1. apríla.

Prelom rokov však pre Nemcov priniesol zdražovanie: Mnohé dopravné združenia zvyšujú svoje ceny. Podľa tlačovej agentúry DPA sa ceny leteniek v Nemecku zvýšia o 1,4 až 8,8 percent.

Čakanie na 49-eurový lístok

Zvyšovanie cien v dopravnom priemysle sa v Nemecku stalo rituálom. Jediným rozdielom sú tohtoročné dôvody, ktoré sa v porovnaní s ostatnými rokmi zmenili. Napríklad za zdražovaním leteniek stoja na mnohých miestach vysoké ceny energií. Ďalším je dlho očakávaný 49-eurový lístok.

,,Mnohí zákazníci sa v súčasnosti vzdávajú predplatného na verejnú dopravu a čakajú na paušálny cestovný lístok", uvádza Zväz nemeckých dopravných podnikov.

Rôzne dopravné spoločnosti už niekoľko mesiacov upozorňujú, že lístok za 49 eur by mohol mať negatívny vplyv na autobusovú a železničnú dopravu.

Menej peňazí na investície?

Na svoju situáciu poukázal aj Guido Stilling, ktorý je zodpovedný za verejnú dopravu v Krefelde. Tvrdí, že musí investovať do existujúcich služieb, ale na to potrebuje peniaze. Lacný lístok by podľa neho mohol znížiť dostupný investičný fond. V najhoršom prípade by to mohlo znamenať, že existujúca ponuka by sa musela zúžiť.

To by znamenalo komplikáciu pre obrat v doprave, ktorý si federálna vláda stanovila ako cieľ. V koaličnej dohode medzi SPD, Zelenými a FDP sa uvádza, že počet cestujúcich sa má výrazne zvýšiť.

Zároveň by sa mala spolková vláda a spolkové krajiny podieľať na nákladoch za 49-eurový lístok. Obe strany sa dohodli, že každá z nich poskytne 1,5 miliardy eur. Okrem toho federálna vláda prisľúbila jednu miliardu eur na rozvoj miestnej dopravy.

Je možné, že nový lístok nezožne úspech?

Aj po dohode sa však ozývajú skeptici. Združenie miest a obcí dokonca varuje pred neúspechom. Spolkový minister dopravy Volker Wissing sa nedávno netajil svojou netrpezlivosťou a povedal, že pokrok je zjavne príliš pomalý. Federálne štáty musia teraz splniť svoje úlohy.

Dopravné združenia sú pod tlakom. Teraz musia zmeniť svoje systémy a informovať zákazníkov o novej ponuke. Okrem finančných obáv z dôvodu zvýšených cien energií je tu teraz aj neistota v súvislosti so 49-eurovým cestovným lístkom.

Okrem toho v sektore mobility chýba aj personál a v niektorých prípadoch dokonca aj funkčný vozový park. Oznámenie „Deutschlandticket“, ktoré sa uskutočnilo začiatkom decembra, preto v žiadnom prípade nie je koncom príbehu.

Ďalšie dôležité správy

JB 29 Erkelenz - Policajti vynášajú demonštranta z tábora klimatických aktivistov v dedine Lützerath pri nemeckom meste Erkelenz 11. januára 2023. Nemecká polícia začala v stredu ráno s vysťahovaním klimatických aktivistov z obce Lützerath, ktorú obsadili s cieľom zabrániť rozšíreniu neďalekej uhoľnej bane Garzweiler. TASR správu prevzala z agentúry DPA. Túto dedinu okupujú klimatickí aktivisti, ktorí bojujú proti demolácii dediny pre rozšírenie hnedouhoľnej bane Garzweiler neďaleko holandskej h
Neprehliadnite

Klimatickí aktivisti vtrhli do kancelárie nemeckého vicekancelára Habecka