Pre mnohých predstavujú elektrické vozidlá budúcnosť dopravy a spôsob, ako znížiť emisie. Zároveň však prinášajú nové výzvy, a to najmä v oblasti údržby. Potenciálnych kupcov zvykne najčastejšie odrádzať výdrž batérie. Spoločnosť Recurrent sa preto v rámci najnovšej štúdie zamerala na to, či časté používanie rýchlonabíjačiek s jednosmerných prúdom ovplyvňuje životnosť elektromobilov.
Firma zistila, že na rozdiel od laboratórnych predpovedí nedochádzalo pri častom nabíjaní k výraznej degradácii batérie, a to najmä, keď bolo vozidlo vybavené pokročilým systémom správy batérie. Štúdia sa však sústreďovala najmä na novšie modely, ktorých rok výroby bol 2018 a vyššie. To znamená, že väčšina skúmaných vozidiel mala za sebou iba päť až šesť rokov používania. Dlhodobé účinky rýchleho nabíjania tak vedci nedokázali určiť, píše portál Euronews.
Faktom ostáva, že kapacita všetkých lítium-iónových batérií postupne klesá bez ohľadu na spôsob nabíjania. Reálne zníženie dojazdu sa môže líšiť v závislosti od viacerých faktorov vrátane terénu a počasia. Hoci sú rýchlonabíjačky pre väčšinu elektromobilov bezpečné, nesprávne podmienky môžu pre životnosť batérie stále predstavovať riziko. Nabíjanie v extrémnych teplotách dokáže zvýšiť zaťaženie batérie. Mnohí výrobcovia preto odporúčajú vyhnúť sa rýchlemu nabíjaniu, ak je príliš horúca, zamrznutá alebo je takmer vybitá či úplne nabitá.
Pri výbere nabíjačky je dôležité zvážiť aj prejdené kilometre. Nabíjanie viackrát do dňa pri dlhších trasách môže spôsobiť o niečo väčšie opotrebovanie. Ak však systém správy batérie funguje dobre, rozdiel je len minimálny.