Výletné lode za posledných dvadsať rokov zdvojnásobili objem, čo by mohlo viesť k ešte väčším ekologickým a environmentálnym problémom, varuje nová správa európskej organizácie pre čistú energiu Transport and Environment (T&E).
Správa naznačuje, že ak sa tento rastový trend nezmení, najväčšie výletné lode, ktoré vyplávajú v roku 2050, môžu byť takmer osemkrát väčšie ako najväčšia osobná loď Titanik, ktorá mala v roku 1912 269 metrov.
„Dnešné ‘cruisezilly’ robia z Titaniku malú rybársku loďku,“ uviedla podľa CNN odborníčka na udržateľnú lodnú dopravu v T&E Inesa Ulichinová. „Ako veľké ešte môžu tieto obry byť? Odvetvie výletných plavieb je najrýchlejšie rastúcim segmentom cestovného ruchu a jeho emisie sa rýchlo vymykajú spod kontroly.“
Najväčšia obchodná asociácia v odvetví výletných plavieb Cruise Lines International Association (CLIA) nesúhlasí s viacerými tvrdeniami v správe; nesedí podľa nej najmä veľkosť lodí (väčšina sú vraj malé až stredne veľké). Výletné spoločnosti podľa CLIA znížili emisie v priemere o 16 percent na loď za posledných päť rokov.
Počet výletných lodí sa podľa T&E zvýšil dvadsaťnásobne, z 21 v roku 1970 na súčasných 515.
Royal Caribbean’s Voyager of the Seas, ktorý mal po dokončení v roku 1999 hrubú tonáž 137 276 ton, bol najväčšou výletnou loďou na svete. Korunu v súčasnosti prebrala Icon of the Seas, ktorá začala prvú plavbu v januári 2024 s hrubou tonážou 248 663 ton a rekordným vodným parkom s rozlohou 1 580 štvorcových metrov.
Výpredaj na burze zamával technologickými akciami. Elity zo Silicon Valley prišli o miliardy
Podľa správy T&E boli emisie CO2 z výletných lodí v Európe v roku 2022 o takmer 20 percent vyššie ako v roku 2019. Výletné lode a iné námorné plavidlá sú zodpovedné za takmer tri percentá celosvetových emisií skleníkových plynov ročne, uvádza Medzinárodná námorná organizácia.