Maďarský módny dom Nanushka dosiahol úspech, o ktorom mnohí návrhári môžu len snívať. Jeho modely nosia celebrity ako Rihanna, Justin Bieber či Billie Eilish. Táto spoločnosť je pritom len jedným z množstva začínajúcich značiek zo strednej a východnej Európy, ktoré sa prebojovali na vrchol svetovej módy a predvádzajú svoje kolekcie na mólach v Londýne, Paríži a New Yorku.
Značka Nanushka so sídlom v Budapešti zaznamenala od roku 2016 viac ako tridsaťnásobný nárast tržieb na 33 miliónov eur.
Nanushka, ktorá sa zameriava na trvalo udržateľný dizajn, vrátane oblečenia z umelej, tzv. vegánskej kože, sa stala najrýchlejšie rastúcou európskou módnou spoločnosťou podľa každoročne aktualizovaného zoznamu FT 1000.
Slávu zožala aj slovenská Nehera
Medzi ďalších návrhárov konfekcie, ktorí prenikli zo strednej Európy na globálnu scénu, patrí slovenská Nehera, ktorú nosia hollywoodske hviezdy Keira Knightley, Tilda Swinton alebo Marion Cotillard. Poľskú značku Magda Butrym zase obľubujú Megan Fox a Hailey Bieber.
Týmto firmám uľahčili prienik do sveta vysokej módy Instagram a ďalšie online platformy, ktoré pomáhajú mladým nezávislým návrhárom mimo medzinárodných módnych centier predstaviť sa globálnemu publiku, hladnom po niečom inom.
Zalandu sa darí aj vďaka Slovákom. Za druhý štvrťrok predal tovar za takmer tri miliardy eur
„Bez sociálnych médií by pred 15 až 20 rokmi pravdepodobne bolo takmer nemožné vybudovať globálny módny dom v Budapešti,“ povedal generálny riaditeľ Nanushky Péter Baldaszti, ktorý sa oženil so zakladateľkou a dizajnérkou Sandrou Sandorovou.
Dlhá tradícia stredoeurópskej výroby
Značka otvorila v roku 2019 obchod v New Yorku a v roku 2020 aj napriek pandémii v Londýne. A hoci považuje Spojené štáty za svoj najväčší trh, budúcnosť vidí v Číne. Materská spoločnosť Vanguards Fashion Group, v ktorej je Baldaszti generálnym riaditeľom, kúpila tiež v roku 2020 taliansku módnu značku Sunnei v rámci stratégie budovania módneho portfólia v celej Európe.
Stredná Európa sa môže pochváliť dlhou tradíciou remeselnej výroby v textilnom priemysle, ktorá siaha do obdobia medzi dvoma svetovými vojnami.
Swiss made vracia úder, švajčiarske luxusné hodinky trhajú rekordy
Po páde komunizmu v roku 1989 západné luxusné značky a módne domy založili v regióne podniky na výrobu tašiek, šatiek a odevov, pričom využili blízkosť západoeurópskych trhov, nižšie náklady a kvalifikovanú pracovnú silu.
Teraz sa miestne luxusné značky na týchto trhoch uberajú opačným smerom.
Orientácia na módne doplnky
„Začali sme s predvádzaním v Paríži, ale Instagram je niečo, čo skutočne otvorilo dvere značkám z krajín, ktoré nie sú na módnej mape,“ povedala zakladateľka poľského výrobcu kabeliek Chylak Zofia Chylaková.
Kabelky Chylak, vyrobené z talianskej kože, stoja približne 200-250 eur a obľuba značky medzi niektorými poľskými influencermi žijúcimi v zahraničí im pomohla stať sa svetovými.
Bratislavská Nehera, pomenovaná po českom podnikateľovi Janovi Neherovi, ktorý v 30. rokoch vybudoval módne impérium, predstavila svoju jarnú kolekciu 2022 v Paríži a po uvoľnení pandemických obmedzení plánuje návrat do New Yorku.
„Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
"Naším cieľom je znovu vstúpiť na trhy v USA a Európe," povedal Ladislav Zdút, zakladateľ značky, ktorá minulý mesiac otvorila showroom v Miláne a práve teraz rokuje s miestnymi investormi o podpore plánov na expanziu.
Mladá generácia dizajnérov z menších krajín, z ktorých mnohí pracovali alebo študovali v zahraničí, získala nielen znalosti, ale aj kontakty, povedal Achim Berg, globálny líder odevnej a módnej skupiny McKinsey. A hoci trhu s módou dominujú veľké luxusné značky, mnohí túžia po nových pre ich autentickosť.
Škandinávske značky ako Acne Studios, Ganni a Toteme ukazujú, ako sa môžu presadiť firmy z regiónov mimo hlavných módnych centier, dodal Berg.
Stabilita u lokálnych zákazníkov
Rastúce príjmy v strednej Európe vytvorili tiež stabilnú lokálnu zákaznícku základňu, ktorá si môže dovoliť luxusné predmety. Pomáhajú tak začínajúcim dizajnérom presadiť sa doma, kým preniknú na zahraničné trhy.
Sú aj dôležitejšie veci ako móda a dizajn, no podpora lokálneho je plusom pre domácu ekonomiku
Aj poľská dizajnérka Magda Butrymová si po štarte v roku 2014 najprv vybudovala domácu klientelu. A teraz je jej značka, ktorú obľubujú influenceri zo sociálnych médií, prítomná na 40 trhoch. Aj Lady Gaga mala nedávno v príspevku na Instagrame na sebe krátke bodkované šaty Magda Butrym.
Globálni spotrebitelia túžia objavovať novinky a to dáva značkám príležitosť.
„Východoeurópski návrhári môžu hľadať inšpiráciu vo svojej regionálnej kultúre a dedičstve a pretaviť ich do rôznych produktov a kolekcií,“ poznamenal riaditeľ poľskej značky Jakub Czarnota.