Dva mesiace po tom, keď ruská invázia na Ukrajinu prevrátila svetový obchod s poľnohospodárskymi výrobkami hore nohami, prichádza ďalšia rana. Najväčší producent palmového oleja, Indonézia, zakáže vývoz v dôsledku miestneho nedostatku a prudko stúpajúcich cien. Opatrenie má platiť od štvrtka 28. apríla.
Krajina pritom predstavuje viac ako tretinu celosvetového exportu rastlinných olejov. Rozhodnutie prichádza uprostred prudkého rastu cien, keďže dodávky slnečnicového oleja na svetové trhy vážne obmedzila vojna na Ukrajine.
Najnovšie opatrenie Indonézie „určite zhorší“ infláciu potravín, ktorá je už rekordne vysoká, povedal manažér komoditného spravodajstva zo Spojeného kráľovstva Tosin Jack pre agentúru Bloomberg. Tvrdí, že slabé zásoby rastlinného oleja nútia výrobcov potravín improvizovať s produktmi, a to vrátane snahy prejsť na náhrady alebo nové receptúry, ak je to možné.
- Tri fľaše na jedného Brita a dosť
V dôsledku avizovaných krokov zo strany Indonézie už niektoré supermarkety v Spojenom kráľovstve obmedzili nákup kuchynských olejov, ako sú napríklad slnečnicový, olivový či repkový. Cena oleja v obchodoch je tam asi o 20 percent vyššia ako pred rokom.
Posledným supermarketom, ktorý obmedzil nákup olejov, bol britské Tesco. Portál theguardian.com píše, že zaviedlo nákupný limit na tri fľaše na zákazníka v rámci celého sortimentu kuchynských olejov. Ide tak v stopách Morrisons a Waitrose, ktorí už obmedzili nákupy na osobu.
Slovenské obchodné reťazce nateraz tvrdia, že zásoby oleja majú, no situácia ich znepokojuje.
„Vďaka nášho sortimentu a dostatočným skladovým zásobám v našom logistickom centre je dostupnosť tovaru zabezpečená,“ uvádza hovorca Kauflandu Samuel Machajdík. Zároveň však poznamenal, že reťazec aj mimo aktuálnej situácie umožňuje predaj výrobkov len v obvyklom množstve pre jednu domácnosť.
„V prípade zistenia vykupovania tovaru špekulatívnymi subjektmi a kvôli zabezpečeniu dostupnosti tovaru pre všetkých zákazníkov možnosť stanoviť maximálny objem pre jedného zákazníka v budúcnosti nevylučujeme.“
Tesco si neberie vzor od Britov. Zatiaľ
Slovenské Tesco ubezpečuje, že vyvíja maximálne úsilie, aby sa zákazníkov zvyšovanie cien potravín dotklo čo možno najmenej – napriek stále rastúcim cenám energií, pohonných hmôt a surovín, ktorým v súčasnosti čelí nielen slovenský, ale aj európsky a globálny trh.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?