Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spustila premávku po novovybudovanom diaľničnom privádzači v Kysuckom Novom Meste. Ako informuje, privádzač k budúcej D3 odľahčí vyťaženú cestu I/11 zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta. Jeho výstavba bola z veľkej časti financovaná z európskych zdrojov, celková investícia predstavuje 19,3 milióna eur.

Komplikované stavebné práce

Výstavba privádzača k diaľnici D3 začala na konci roka 2021. „Počas stavebného obdobia bolo potrebné zrealizovať enormné množstvo preložiek inžinierskych sietí a vodného zdroja. Preložilo sa vyše 1,2 kilometra vodovodov a kanalizácií, 865 metrov elektrických a telekomunikačných rozvodov, 110 metrov železničného vedenia či vyše 70 metrov plynovodov. Do násypov bolo navezeného 133-tisíc kubíkov materiálu,“ priblížila stavbu NDS.

Privádzač začína na ceste I/11, na ktorú sa pripája úrovňovou križovatkou tvaru T, na ktorej je doprava riadená cestnou svetelnou signalizáciou v plne inteligentnom riadení s preferovaním vozidiel na ceste I/11. Následne trasa prechádza mostom cestu I/11, križuje rieku Kysuca a budúcu diaľnicu D3. Trasa privádzača pokračuje severozápadným smerom k ceste tretej triedy, na ktorej je zriadená malá okružná križovatka. Trasa ďalej križuje železničnú trať a končí pripojením na miestnu komunikáciu pri priemyselnom parku.

Cestu I/11 smerujúcu do Čiech a Poľska denne využije viac než 30-tisíc áut, pre ktoré je už po mnoho rokov práve križovatka v Radoli kritickým bodom. Sprevádzkovaním nového úseku sa cesta I/11 odľahčí. V prípade, ak by sa výstavba diaľničného privádzača nerealizovala, svetelne riadená križovatka v Radoli by už doprave kapacitne nepostačovala. Predpokladá sa, že nový úsek ponad rieku Kysuca a železnicu využije denne viac ako deväťtisíc vozidiel.

Plánované práce na úsekoch

NDS pripomína, že zdynamizovala aj proces prípravy zvyšných úsekov diaľnice D3 na Kysuciach. O niekoľko týždňov budú vyhlásené verejné súťaže na zhotoviteľov dvoch úsekov – D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. Verejné obstarávanie pre dokončenie druhej rúry diaľničného tunela Horelica prebieha od konca mája tohto roka. Práve zrýchlenie prípravných procesov smeruje podľa diaľničiarov k tomu, aby výstavba mohla začať v čo najskoršom možnom termíne.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke stavebné práce počas kontrolného dňa na stavbe križovatky diaľnic D1 a D4 v Bratislave 5. apríla 2024. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Vláda predstavila ďalšie strategické investície. Je nimi 16 dopravných projektov