Pred týždňom TREND ukázal, ako sa 75 km diaľnice D1 dá postaviť výrazne lacnejšie. Ako aj bez rušenia PPP eliminovať väčšinu schváleného predraženia (o vyše 40 %) a ušetriť daňovým poplatníkom 1,2 miliardy eur v dnešnej hodnote. Ide o dvaapolnásobok sumy, akú dá za rok na celé vysoké školstvo. Rezort dopravy za týždeň nedokázal nič z konkrétnych návrhov TREND Analyses vecne spochybniť. Ministrovi Ľubomírovi Vážnemu to nebráni nazývať riadne podložené odporúčania „pseudoanalýzou“. Argumenty nemá. Na balamutenie verejnosti i novinárov mu stačí osvedčený koktail z poloprávd a sloganov.
Späť k faktom. V doložke vplyvov na verejné financie k prvému balíku PPP projektov na D1 sa uvádzajú aj predpokladané výnosy z mýtnych poplatkov za daných 75 km diaľnice. Za tridsať rokov majú pokryť biednych 12,4 percenta platieb koncesionárovi, ku ktorým sa zaviazala vláda Roberta Fica. Predražené obstarávanie si teda nevyhnutne vyžiada skoré zavedenie mýta aj pre osobné autá, pričom aj potom sa na väčšinu platieb koncesionárovi budú skladať všetci daňovníci.Ďalším vážnym zistením je, že vláda SR koncom marca rozhodla o zvýšení ceny a zmäkčení termínov na základe zmanipulovaných údajov. Obstaranie cez PPP je po dodatkoch ku koncesnej zmluve o vyše 20 percent drahšie ako obstaranie výstavby jednotlivých úsekov. To netvrdí TREND, ale oficiálne vyhodnotenie ministerstva dopravy. V odporúčacom stanovisku pre vládu sú čísla výrazne vylepšené, neželaný rozdiel stlačili na zanedbateľné jedno percento. Či sa dokument prepisoval z iniciatívy ministerstva financií alebo dopravy, nie je jasné.
Už v pôvodnej analýze čísla značne vylepšuje v prospech PPP takzvaný skorší nábeh sociálno-ekonomických úžitkov v hodnote až 665 miliónov eur (napríklad úspora pohonných hmôt a času cestujúcich, zníženie nehodovosti či hluku). Vyrátaná suma vychádza z predpokladu, že pri klasickom obstarávaní by boli štyri z piatich úsekov D1 dokončené o 4 až 7 rokov neskôr ako pri PPP. Ak by vláda aj tu využila financovanie od Európskej investičnej banky, vyčlenila o niečo viac zdrojov z rozpočtu a zapojila eurofondy, oneskorenie môže byť oveľa menšie.
O takejto alternatíve rezort dopravy radšej ani neuvažoval. Ukázala by totiž predraženie PPP o vyše 40 percent. Veľmi podobné, k akému prišla TREND Analyses iným spôsobom pred týždňom. Ešte stále sa mu dá vyhnúť. Aj bez rušenia PPP. Poctivým vyjednávaním s koncesionárom a nahradením drahých úverov štátnymi dlhopismi.
Foto na titulke – SITA/Martin Havran