Na východe Maďarska slávnostne otvorili úsek diaľnice M30 dlhý približne 57 kilometrov, ktorý spája Miškovec s maďarsko-slovenským hraničným priechodom v Tornyosnémeti. Jeho základný kameň položili v marci 2018. Na otvorení úseku sa zúčastnil aj premiér Viktor Orbán.
Od hraničného úseku vedie až na okraj Košíc rýchlostná cesta R4, takže diaľnica cez maďarské územie je zároveň uceleným diaľničným prepojením východoslovenskej metropoly s Bratislavou.
Magistrát víta prepojenie
Prepojenie Košíc a Bratislavy diaľnicou cez maďarský Miškovec podľa primátora Košíc Jaroslava Polačeka mnohým východniarom výrazne skráti cestu do hlavného mesta Slovenska. Ako magistrát uvádza na svojej webovej stránke, očakáva aj skorý začiatok výstavby juhovýchodného obchvatu mesta.
Podľa Polačeka sa s pomocou maďarskej vlády podarilo splniť to, čo sľubovali viacerí bývalí slovenskí premiéri.
„Nemáme síce rok 2010, ako to bolo v pôvodných plánoch našich politikov, no ďakujem našim južným susedom, že sa im podarilo Košice s Bratislavou prepojiť diaľnicou cez Miškovec,“ povedal s tým, že Košice spája prakticky s celým diaľničným systémom v západnej a južnej Európe.
Ide o súčasť prepojenia 3300 kilometrov dlhého úseku diaľnic, spájajúcich Baltické more s Rumunskom a dopravného koridoru Via Carpatia pokračujúceho až do Grécka. Na financovaní novootvoreného úseku v hodnote 179,3 miliardy forintov (491 miliónov eur) sa podieľa aj Európska únia.
Košický magistrát pripomenul, že dokončený úsek sa od hraničného priechodu v Milhosti plynule napája na rýchlocestu R4 až do košickej mestskej časti Šebastovce.
Na rade je obchvat
Ako ďalej uviedol, onedlho by sa malo začať aj s nadväzujúcou výstavbou ďalšieho úseku rýchlocesty R2. Pôjde o jednu z častí juhovýchodného obchvatu Košíc od Hanisky, respektíve Šebastoviec do Košických Olšian. Z eurofondov je na ňu určených 165 miliónov eur.
Po dobudovaní tohto košického obchvatu by mali motoristi v roku 2025 vedieť využiť diaľnicu D1 Bidovce – Budimír a ďalej až k Ružomberku, kde sa má v tom čase stavať posledný chýbajúci úsek tejto najdôležitejšej dopravnej tepny na Slovensku medzi dvoma najväčšími mestami.
„Verím, že najneskôr za štyri roky sa výrazne odľahčí aj doprava v celom meste, keďže tisíce tranzitujúcich osobných a nákladných áut sa po dostavbe tohto úseku úplne vyhnú Košiciam,“ povedal primátor Polaček.
Obmedzením emisií sa podľa neho zlepší životné prostredie a skvalitní sa aj život obyvateľov vo viacerých mestských častí. Takisto sa zvýši rýchlosť, bezpečnosť premávky a verí, že sa zároveň zníži nehodovosť najmä pri Moste VSS.