Rozšírenie D1 je navrhnuté do niekoľkých etáp. „Ako prvá etapa bude vybudovanie mosta v križovatke diaľnic D1/D4. Pre túto etapu je vyhlásené verejné obstarávanie pre výber zhotoviteľa stavebných prác. Predpoklad realizácie mosta D1/D4 je v lete 2020,“ spresnila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
V ďalších etapách budú vybudované obchádzkové trasy pre vedenie dopravy počas zdvihu nivelety D1 a výstavbu mostov potrebných na kompletizáciu križovatky Ivanka sever. Taktiež sa bude pracovať aj na rekonštrukcii a rozšírení vozovky D1 po križovatku Triblavina.
Väčšinu stavebných prác v súvislosti s obchádzkovými trasami bude podľa NDS robiť koncesionár v rámci výstavby križovatky D4/D1.
Námietky aktivistov
Obchádzkové trasy budú tvoriť samotné vetvy križovatky. „NDS sa v ďalšej etape, ktorej realizáciu predpokladáme najskôr na prelome rokov 2020/2021, napojí na vetvy križovatky, čím sa sprejazdnia obchádzkové trasy v prevedení tri plus tri pruhy pre zdvíhanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina,“ priblížila M. Michalová.
Predpoklad ukončenia všetkých etáp rozšírenia D1 v úseku Bratislava – Triblavina je v roku 2023. Diaľnica D1 bude v definitívnom stave rozšírená na osem pruhov, vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov.
Diaľničiari priznávajú aj zdržanie, ktoré spôsobili opakované námietky OZ Triblavina, ktorí napádali proces prípravy v každom kroku. Aktivisti namietajú, že súčasné plány NDS narozdiel od predchádzajúcich nevyriešia dopravné komplikácie uspokojivo.
„Zároveň zdržanie spôsobila potreba otočiť postup prác na križovatke D4/D1, kde NDS bude nadväzovať na práce koncesionára a nie naopak,“ uviedla hovorkyňa. Ukončenie stavebných prác a sprejazdnenie na diaľničnej križovatke Triblavina očakávajú koncom roka 2020. Celkové dokončenie stavby na jar 2021.
Z dočasného šesťpruhu na plnohodnotný
Začiatok prác na rozšírení D1 v úseku Triblavina – Senec (Blatné) bude podľa NDS závisieť od ukončenia procesu prípravy a zabezpečenia finančného krytia. Predpoklad ukončenia stavebných prác je v roku 2025.
„Kompletizujeme podklady na stavebné konanie. NDS predpokladá, že žiadosť o stavebné povolenie bude môcť podať v decembri 2019, so samotnou realizáciou stavby sa plánuje začať po ukončení prípravy a zabezpečení finančného krytia v roku 2022. Diaľnica D1 bude v definitívnom stave rozšírená na osem pruhov, vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov,“ povedala M. Michalová.
Začiatok výstavby v úseku D1 Blatné (Senec) - Trnava bude podľa NDS taktiež závisieť od ukončenia procesu prípravy a zabezpečenia finančného krytia. Predpokladané ukončenie stavebných prác je v roku 2028. „Cieľom je tu rozšíriť D1 z dočasného šesťpruhu na plnohodnotný šesťpruh,“ spresnila hovorkyňa.