Štvorprúdová cesta z Bratislavy do Košíc pôjde zrejme cez Banskú Bystricu, nie cez Žilinu. A vláda napne všetky sily, aby na stavanie diaľnic pritiahla oveľa viac peňazí z eurofondov. Až potom sa rozhodne, či a koľko z týchto ciest vybuduje cez nové balíky PPP projektov. Takéto dva odkazy vyslal minister dopravy Ján Figeľ (KDH) včera na tlačovej besede, keď predstavil prvé zámery vlády pri stavaní diaľnic a rýchlostných ciest.

Prvý balík PPP na diaľnici D1 v dĺžke 75 kilometrov, ktorý bol nosnou časťou žilinského variantu cestovania na východ, definitívne padol a nebude sa už riešiť ako celok. Súčasný kabinet sa sústredí na úseky na východe Slovenska a má novú prioritu - predĺženie rýchlostnej cesty R1 od Banskej Bystrice na sever po Ružomberok. Na otázku, či bude spojenie cez Banskú Bystricu do Košíc skôr hotové ako žilinská trasa predošlej vlády minister J. Figeľ uviedol: ,,Nevylučujem to.“

Diaľnica do Košíc nepôjde cez Žilinu

V prospech hlavnej trasy zo západu na východ Slovenska cez Banskú Bystricu nasvedčuje niekoľko včera zverejnených faktov. Bystrická R1 je lacnejšia a pre kabinet predstavuje len povinnosť postaviť 50 kilometrov od Banskej Bystrice, vrátane obídenia serpentín na Donovaloch. Cesta sa pripojí v Ružomberku na pôvodne plánovanú diaľnicu D1 (Žilina – Košice), prakticky len kúsok od miesta už dokončených úsekov diaľnice. Stavať sa má už v roku 2012. Bude to vzápätí, ako sa dokončí R1 po Banskú Bystricu cez jediný projekt PPP uzavretý vládou Roberta Fica. Financovanie prepojenia s Ružomberkom chce minister zabezpečiť z Kohézneho fondu prípade v rámci nového balíka PPP projektov. Rozhodne to až neskôr.

Druhým podporným argumentom, ktorý naznačuje prioritu banskobystrickej trasy, sú snahy štátu rýchlo stavať chýbajúce úseky na východe Slovenska. Približne 30 kilometrov na trase D1 od Ružomberka ďalej do Prešova a Košíc chce štát štartovať už po zime. Sú to posledné chýbajúce časti ucelenej spojnice do Košíc na východe Slovenska. Zhodou okolností doteraz to bola súčasť už pochovaného nedotiahnutého prvého balíka PPP zdedeného po Robertovi Ficovi.

Čo bude ďalej v súčasnosti s jedným z najvyťaženejších ťahov od Žiliny cez Martin po Ružomberok, zatiaľ jasné nie je. ,,Po dokončení predĺženia R1 od Banskej Bystrice by bola doprava od Ružomberka po Žilinu výrazne odľahčená,“ pripustil Figeľ. Zatiaľ je oficiálne stále v hre tretí balík PPP po predošlej vláde, kde je vybratý koncesionár. Ide o 30 km od Žiliny po Martin, ktorý je mimoriadne nákladný (takmer v celej dĺžke sú tunely). Financovanie projektu má koncesionár predložiť do konca októbra. Očakáva sa však, že peniaze sa nepodarí zohnať. A ostávajúcich 29 kilometrov medzi Martinom a Ružomberkom je zatiaľ otáznych, realizovať ich bude vláda, až keď sa vyriešia výrazné nezrovnalosti a prekážky v rámci environmentálnych zásahov diaľnice do krajiny.

Na otázku, či sa vláda Ivety Radičovej pustí do PPP projektov vo vlastnej réžii a v akom rozsahu, zatiaľ Figeľ neodpovedal. ,,Ide nám o to, aby sa nestavalo za hocijakú cenu,“ doplnil minister. Naznačil, že najbližšie mesiace pôjde vyjednávať o navŕšení zdrojov pre operačný program doprava. Na otázku Trendu, či to znamená aj prerozdelenie peňazí v samotnom operačnom programe na úkor železníc či iných projektov, minister odpovedal: ,,Pôjde skôr o financie z iných operačných programov a ďalších možných zdrojov.“ Minister dopravy J. Figeľ potvrdil, že týmito plánmi sa len snaží vtesnať či najvýraznejšie stavanie diaľnic do finančných možností štátu.

Ilustračné foto na titulke - SITA