Národná diaľničná spoločnosť ešte neuzatvorila zmluvu s víťazom súťaže na výstavbu privádzača Lietavská Lúčka - Žilina. Pričom už v lete bol známy víťaz tendra. Privádzač by mal za najnižšiu cenu – 13,97 milióna eur – postaviť Metrostav. „Výsledok bol na svete už 18. júla a dával nádej, že s prieťahmi v NDS už skončili. A do konca leta sa stavba konečne rozbehne,“ píše v blogu Ján Kovalčík z INEKO.

Sumu sa podarilo v súťaži znížiť o 33 percent oproti tej, ktorú bola Národná diaľničná spoločnosť ochotná zaplatiť bez súťaže dodatkom k rozostavanému diaľničnému úseku.

Keďže malo ísť o projekt financovaný z eurofondov, NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o kontrolu. Napriek tomu, že víťaz bol známy už dva mesiace a samotná diaľničná spoločnosť predpokladala podpísanie zmluvy v októbri, podnet na kontrolu zaslala až začiatkom septembra.

„Je za nami aj polovica novembra, výsledok vyhodnotenia ponúk je známy už štyri mesiace, a stále nič,“ konštatuje J. Kovalčík. Zároveň upozornil na to, že na portáli Úradu pre verejné obstarávanie sa v polovici novembra objavilo rozhodnutie o kontrole.

„NDS sa jeho obsahom na svojom webe ani Facebooku zrejme nepochváli, prezrádza totiž, ako sa premárnili uplynulé mesiace,“ dodáva J. Kovalčík.

Aktualizované 16:45 Národná diaľničná spoločnosť odmieta zdržiavanie pri vyhodnocovaní ponúk. „Rozhodnutie komisie NDS o vyhodnotení ponúk síce padlo v júli, potom ale plynuli lehoty pre možné odvolania, čo znamená, že proces stále nebol definitívne uzatvorený. Po uplynutí lehôt bol úspešný uchádzač požiadaný o predloženie dokumentov potrebných na podpis zmluvy,“ vysvetľuje hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Dodáva, že následne poslali dokumentáciu na kontrolu ministerstva dopravy a hneď ako ju mali aj na Úrad pre verejné obstarávanie.

Peniaze nájde inde

Napokon sa však sa žiadna kontrola na ÚVO robiť nebude, NDS poslala na úrad žiadosť o stiahnutie kontroly. Po dohode s ministerstvom dopravy sa rozhodla, že nepotrebuje takmer 14 miliónov eur z eurofondov a teda nepotrebuje ani žiadne výstupy z kontroly pre Brusel.

Každý projekt, ktorý má byť financovaný z európskych peňazí musí byť podľa nových pravidiel skontrolovaný Úradom pre verejné obstarávanie.

„Vzhľadom na časovú náročnosť celého procesu a potrebu zladiť výstavbu tohto privádzača s dokončením úseku Hričovské podhradie Lietavská Lúčka diaľničná spoločnosť v spolupráci s ministerstvom rozhodli o financovaní tohto úseku mimo EÚ fondov, čo umožní podpísať zmluvu v nasledujúcich dňoch,“ odpovedala Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.

Kde ministerstvo či Národná diaľničná zoženú peniaze na výstavbu privádzača nepovedal ani jeden z nich.

Aktualizované o 16:45 Na výstavbu musí nájsť aktuálne peniaze diaľničná spoločnosť vo svojom rozpočte, napísalo dodatočne ministerstvo dopravy. Následne však aj tak budú chcieť diaľničiari získať peniaze z Európskej únie. „Vzhľadom k tomu, že projekt je súčasťou európskych koridorov TEN-T, bude NDS aj naďalej hľadať možnosti prefinancovania tejto stavby z európskych zdrojov,“ doplnila M. Michalová.

Na otázku, či predtým nevedla NDS o náročnosti a zdĺhavosti celého procestu pri financovaní z eurofondov, odpovedala iba toľko, že chceli víťazovi umožniť stavať čo najskôr, tak aby bol privádzač postavený a odovzdaný do užívania spolu s úsekom Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.

Ministerstvo predpokladá, že s víťazom tendra podpíšu diaľničiari zmluvu do konca novembra. Privádzač by mal byť hotový do roka a pol, ale až od zahájenia stavebných prác. „Túto lehotu je možné skrátiť akceleračnými opatreniami,“ dopĺňa hovorkyňa NDS M. Michalová.

Na chýbajúci privádzač už upozorňovali

INEKO už pred rokom vytklo Národnej diaľničnej spoločnosti, že zabudla na obstaranie privádzača k dokončovanému diaľničnému úseku a že ten skončí v poli. Ide o úsek, ktorý má konečne odkloniť dopravu od komplikovanej cesty pod Strečnom.

Upozornilo aj na to, že stavbu chceli neskôr bez tendra zveriť zhovoviteľovi jedného z dvoch susediacich úsekov diaľnice D1, teda Doprastavu a jeho združeniu alebo tandemu Dúha/Impregillo, a pre nich už mali aj nachystaný dodatok za takmer 23 miliónov eur. A až následne – začiatkom mája 2017 – NDS konečne vypísala riadnu verejnú súťaž.