Nemecká železničná spoločnosť Deutsche Bahn postupne do roku 2029 zníži pracovný čas rušňovodičov na 35 hodín týždenne so zachovaním plnej mzdy.
Oznámil to personálny šéf podniku Martin Seiler. Dráhy tak po sérii štrajkov a piatich mesiacoch vyjednávania pristúpili na základnú požiadavku odborov rušňovodičov GDL. Rušňovodiči budú mať podľa kompromisnej dohody možnosť pracovať až 40 hodín týždenne, ak budú chcieť, za čo dostanú príplatky.
„Spor to bol tvrdý, ale dokázali sme sa dohodnúť na šikovnom kompromise,“ povedal Seiler. Tento kompromis, ktorý bude podľa Seilera založený na princípe viac peňazí za viac práce, umožní zvoliť si pracovný čas v rozmedzí 35 až 40 hodín týždenne.
Týždenný pracovný čas sa zo súčasných štandardných 38 hodín týždenne bude znižovať postupne. Do roku 2026 klesne na 37 hodín a do roku 2029 na spomínaných 35 hodín, a to vždy so zachovaním plnej mzdy.
Rušňovodič sa však môže rozhodnúť pre dlhší pracovný záväzok, čo bude znamenať o 2,7 percenta vyššiu hodinovú mzdu. Dráhy uviedli, že rušňovodiči a sprievodcovia, ktorí budú namiesto 35 hodín pracovať 40 hodín týždenne, si zarobia v konečnom súčte o 14 percent viac.
V rámci dohody s GDL súhlasili dráhy so zvýšením miezd, a to o 420 eur mesačne. Pracovníci dostanú tiež jednorazový protiinflačný bonus 2 850 eur.