Americká vláda chce zabrániť tomu, aby Čína „zaplavovala“ americký trh lacnými elektromobilmi. V rámci zvyšovania ciel sa preto zameria na strategické sektory, ako sú elektrické vozidlá, batérie, oceľ či kritické nerasty. Pre Teslu to môže byť problém, keďže Čína je pre ňu kľúčovým trhom nielen z hľadiska predaja, ale aj výroby.

Automobilový gigant sa tak snaží znížiť závislosť od tejto krajiny a využiť obrovský potenciál iných ázijských krajín. Okrem Indie sa začal obzerať aj po Thajsku, kde zelená mobilita rýchlo naberá na obrátkach.

Detroit Ázie

Thajsko je pre svoju kvalifikovanú pracovnú silu a schopnosť prilákať veľké medzinárodné automobilky už mnoho rokov známe ako „Detroit Ázie“. „Je možným kľúčom k nízkonákladovej výrobe, pretože náklady na automobilové diely sa podobajú tým v Číne,“ vysvetlil pre portál CNBC analytik Craig Irwin zo spoločnosti Roth Capital. Thajská vláda navyše ponúka vlastné dotácie a daňové stimuly na podporu prijímania elektromobilov a prilákanie zahraničných výrobcov.

„Na export vozidiel z Thajska na americký a európsky trh sa v porovnaní s Čínou vzťahuje menej politických obmedzení,“ dodal stratég Seth Goldstein z firmy Morningstar. Zatiaľ čo sa vozidlá vyrobené v Thajsku nemusia kvalifikovať na dotácie podľa amerického zákona o znižovaní inflácie, je menej pravdepodobné, že budú čeliť vysokým clám, ktoré americká vláda uvalila na čínske vozidlá.

Vďaka existujúcej automobilovej infraštruktúre, pracovnej sile a politike má Thajsko potenciál stať sa veľkým hráčom na poli výroby elektromobilov. To však nestačí. Je dôležité, aby tu výrobcovia automobilov objavili dostatočne veľkú základňu zákazníkov pre lokálne vyrobené vozidlá. V automobilovom priemysle totiž platí zlaté pravidlo – vyrábaj tam, kde predávaš. Táto stratégia znižuje náklady na prepravu, colné poplatky a zmierňuje riziká spojené s výmenou mien.

Výrobná veľmoc

Juhovýchodná Ázia je rastúcim automobilovým trhom, pričom Thajsko je už teraz najväčším výrobcom a exportérom automobilov v regióne. Za svoje regionálne sídlo si ho vybrali už aj Toyota, Honda, Nissan, Ford, GM a Mercedes-Benz.

Krajina sa snaží stať poprednou globálnou výrobnou veľmocou prostredníctvom priaznivých daňových výhod a dovozných ciel. Pred sebou má ale ešte dlhú cestu. Jednou z najväčších výziev bude prispôsobenie súčasnej výroby automobilov na výrobu elektromobilov. Do roku 2030 chce Thajsko premeniť 30 percent ročnej produkcie vozidiel na elektromobily, čo predstavuje 725-tisíc áut a 675-tisíc motocyklov.

Ďalšie dôležité správy

Kia.
Neprehliadnite

Kia plánuje v Thajsku závod na výrobu elektrických áut