Spustila ju skupina jedenástich mladých ľudí z ministerstva vnútra, dopravy či z úradu podpredsedu vlády pre investície, ktorým záleží na kvalitnom a férovom fungovaní štátu. Iniciátorkou myšlienky je Monika Filipová, ktorej sa po výzve na spoluprácu podarilo aj prostredníctvom sociálnych sietí zorganizovať desiatky ľudí.
Pracovná skupina je apolitická, nebude teda nadržiavať žiadnej konkrétnej politickej strane, ale dobrému fungovaniu inštitúcií ako takých. Stretáva sa už zhruba rok a teraz predstavila konkrétne ciele, „aby sa meno a povolanie úradníka zlepšilo, lebo nie je najpozitívnejšie,“ hovorí M. Filipová.
Iniciatíva prichádza s Výzvou Dobrého úradníka, ktorá sa dá na jej webstránke podpísať, ako aj s desatorom pravidiel pre kvalitných štátnych zamestnancov. „Sme úradníci - vizionári, ktorým záleží na tejto krajine a na dobrej správe vecí verejných,“ píše sa v nej.
Desatoro pravidiel dobrých úradníkov zahŕňa napríklad orientáciu na službu občanom, otvorenosť voči novým postupom, prijímanie zodpovednosti za chyby či opieranie svojej práce o kvalitné analýzy.
Desatoro dobrého úradníka
1. Slúži občanom
Verejná služba je v prvom rade služba občanovi. Túto službu ochotne vykonáva pri svojej každodennej práci a pri tvorbe verejných politík.
2. Koná proaktívne
Je otvorený novým myšlienkam a postupom. Prichádza s nápadmi a podporuje tých, ktorí chcú veci robiť lepšie.
3. Je schopný sebareflexie
Prijíma zodpovednosť. Vie poukázať na problém, priznať si chybu a vníma ju ako príležitosť na zlepšenie a skvalitnenie svojej práce ako jednotlivca a zároveň verejnej správy ako celku.
4. Pracuje efektívne
Snaží sa o tvorbu najkvalitnejších výstupov pri zmysluplnom využívaní zdrojov a poznatkov. Pri tvorbe verejných politík a poskytovaní verejných služieb sa opiera o kvalitné analýzy a zároveň podporuje princíp “hodnota za peniaze”.
5. Orientuje sa na potreby spoločnosti
Plní úlohy dôsledne, odborne a s dôrazom na pozitívny dopad pre občanov, súkromný ako aj tretí sektor.
6. Koná eticky
Vníma transparentnosť ako základný princíp štátnej a verejnej kultúry, nie iba ako zákonnú povinnosť.
7. Spolupracuje
Ochotne spolupracuje, pomáha, podporuje a vymieňa si informácie s kolegami v rámci svojho pracoviska ako aj iných inštitúcií.
8. Zapája verejnosť
Uplatňuje participatívny prístup, vďaka ktorému skutočne zapája do rozhodovania relevantných partnerov, odborníkov a občanov.
9. Motivuje
Je na svoju prácu hrdý. Ide príkladom a šíri dobré meno nášho povolania, aby bolo atraktívne a ponúkalo perspektívu pre kvalitných ľudí.
10. Je vizionár
Čelí výzvam a spoluvytvára najlepšie možné fungovanie štátu.
Zdroj: dobryuradnik.sk
Jednou z aktivít Dobrého úradníka bola tiež anketa o pozitívach a negatívach úradníckej práce. Vyplynulo z nej, že zamestnanci štátu sa cítia byť nedocenení, obmedzovaní rigidnými pracovnými metódami, formalizmom a byrokraciou. Naopak, motivuje ich zaujímavá agenda, na ktorej pracujú, pocit poslania, možnosť sebarealizácie, vzdelávania, ako aj pozitívna spätná väzba.
Zároveň sa mladí úradníci z iniciatívy obracajú na ďalších zamestnancov verejnej správy, aby neboli pasívni a pomáhali zvnútra meniť prostredie k lepšiemu: na základe princípov, etiky a odbornosti. „Do verejnej služby prichádza aj mnoho motivovaných mladých ľudí, ale po čase sa buď horším pracovným podmienkam prispôsobia, alebo sú frustrovaní a odídu,“ opisuje neradostnú situáciu M. Filipová.
Vybudovať komunitu úradníkov, ktorí sa budú hlásiť k etickému a profesionálnemu výkonu práce, môže podľa nej pomôcť diskusia medzi nimi, ako aj poukazovanie na svetlé príklady úradníkov-profesionálov. Na to združenie založilo diskusné fórum na svojej stránke dobryuradnik.sk.