Takmer dva roky po páde lietadla Airbus nemeckej spoločnosti Germanwings, ktorý spôsobil kopilot Andreas Lubitz, panuje okolo duševného zdravia pilotov dopravných lietadiel značné znepokojenie.

Prvý výskum týkajúci sa duševného zdravia pilotov uskutočnili vedci zo Školy verejného zdravia pri Harvardskej univerzite. V roku 2015 poslali elektronickou poštou anonymný dotazník takmer 3500 profesionálnym pilotom päťdesiatich národností.

Výsledky ukázali, že z 1848 pilotov, ktorí na dotazník odpovedali, trpí 233 z nich depresiami. To je 12,6 percenta. Číslo je relatívne vysoké, ak sa porovná napríklad s tým, že vo Francúzsku zažilo v roku 2010 depresívne stavy 7,6 percenta osôb vo veku od 20 do 75 rokov. Okrem toho americkí vedci konštatovali, že 4,1 percenta pilotov malo dva týždne pred vyplňovaním dotazníka samovražedné myšlienky.

Problém je odhaliť chorého pilota

„Piloti nie sú psychickými problémami zasiahnutí viac než ostatní obyvateľstvo,“ tvrdí profesor Henri Maroto z francúzskej Lekárskej rady civilného letectva. Hovorca generálneho riaditeľstva civilného letectva Eric Heraud uvádza, že piloti sú viac medicínsky sledovaní ako bežné obyvateľstvo, preto sa u nich skôr zistia niektoré choroby, takže môžu byť aj vhodnejšie liečení.

Problém je podľa neho inde. „Je potrebné ich počas letu včas odhaliť a zabrániť tomu, aby unikli radaru,“ pripomína.

Lekárska rada civilného letectva vo Francúzsku vyhlási každý mesiac dvoch až troch pilotov za neschopných ďalej vykonávať svoju prácu. To je 0,5 percenta z celkovo 7300 aktívnych pilotov. Niektorí prestanú lietať, ale tí, ktorých stav sa zlepší, môžu po preskúmaní znovu vzlietnuť.

A čo tí piloti, ktorí sa prešmyknú záchrannej sietí? „Mnohí skrývajú svoje problémy, aby neprišli o licenciu, a teda o zamestnanie,“ hovorí Patrick Magisson z technickej komisie Národného syndikátu dopravných pilotov. „Toho sa práve obával nemecký pilot Andreas Lubitz, keď tajil výsledky o neschopnosti vykonávať svoju prácu,“ dodáva.

Zrušiť lekárske tajomstvo

V dotazníku až 60 percent pilotov uviedlo, že sa odmietajú liečiť a 15 percent malo v úmysle brať lieky, bez toho, aby to ohlásili.

Pre lekára je zisťovanie rizikových osôb ťažké. Po každej lekárskej prehliadke sú piloti vyzvaní, aby podpísali čestné prehlásenie. Táto prehliadka sa robí každoročne až do šesťdesiateho roku pilota a potom sa opakuje každý pol rok.

„Nedávno som mal príležitosť vidieť muža, ktorý bol vyhlásený definitívne za neschopného lietať z dôvodu choroby mozgu, o ktorých vedel od roku 2001. Celé roky ju skrýval,“ hovorí H. Maroto, ktorého citoval francúzsky denník Le Figaro.

Lekári sa stretávajú aj s iným problémom. „Andreas Lubitz nepovedal svojím ošetrujúcim lekárom, že je pilot, a lekárom kontrolujúcim zdravotný stav pilotov zase nepovedal, že je chorý. Nemalo by pre zdravie pilotov platiť zrušenie lekárskeho tajomstva? O tom nemôžu rozhodovať lekári, ale zákonodarcovia,“ uvažuje H. Maroto.

Nehoda airbusu leteckej spoločnosti Germanwings z marca 2015, trinásta samovražda pilota od roku 1976, oživila starých démonov kokpitov. Európska komisia teraz pracuje na úprave pravidiel pre leteckú dopravu, podľa ktorých by sa mali uskutočňovať testy pilotov na drogy a alkohol. Letecké spoločnosti by mali povinnosť uistiť sa, že všetci piloti majú v prípade potreby prístup k psychologickej pomoci.

Ďalšie predpokladanou zmenou je to, že noví piloti budú musieť prejsť psychologickým hodnotením, ktoré zatiaľ nie je povinné.